Pasienthistorier

Med Norge som leikegrind 2

I denne artikkelen kan du lese om norlendinger på sitt beste, turister som er noen griser(?) og en stygg navigasjonsfeil som likevel endte godt. De har nådd Alta.

Heisan :-)

Så er det på tide med en oppdatering før detaljene sklir av teflonbelegget. Vi har omsider kommet oss ned til Alta , men ikke helt uten kluss.Vi dro avsted fra Honningsvåg på onsdag ettermiddag og sykla til klokka 11 om kvelden. Er merkelig å være her oppe og ha det så lyst hele tiden. Solfrid og jeg sykler og sykler når vi først kommer i gang og gir oss ikke før vi omtrent står og sover.Men det er greit nok for vi samarbeider bra og teltet er reist før vi vet ordet av det. Men i går gikk det ikke helt på skinner. Vi dro fra Russenes camping torsdag formiddag og satte kursen mot Alta. Og du verden for en pangstart vi fikk. Det gikk opp, opp, opp og tro det eller ei OPP !!! En ting skal dere vite at når en drar fra Olderfjord og til Alta drar man IKKE nedover. Kartet sier man gjør det , men himmel for noen bakker. Da fant Solfrid på noe genialt.

Turistene (og kanskje en og annen fastboende) er ikke særlig flinke til å finne søppelbøttene når de skal kvitte seg med søppelet. Ned med vinduet og borte vekk er det. Tomflasker liker dem tydeligvis heller ikke og vi samlet sammen for ca 60 kr i løpet av 3 kvarter. Da vi ankom Skaidi måtte vi proviantere da det ikke er mulig å handle før vi kom til Alta. Det blei finnbiff, grønnsaker og ris denne dagen.

Så var det bare å sette seg på setet og tråkke til igjen. Etter 2.5 mil fikk jeg plutselig se et skilt jeg overhodet ikke likte og omtrent i samme øyeblikk hørte jeg Solfrid le.

Skiltet antydet at det var 3,5 mil igjen til Hammerfest !!!!!!!!!!!!!

Skal la være å sitere hva jeg kom i skade for å si da tror jeg. Hammerfest var startstasjonen og det var ikke det vi hadde i tankene. Men ut av to onder så valgte vi å sykle til Hammerfest for å finne transport til Alta. Det ville blitt alt for langt å sykle tilbake. over 15 mil totalt og vi hadde da sykla i motvind hele tiden. Vi kom fram klokka 00.00 og visste ikke helt hva vi skulle gjøre.

Vi endte opp med å slå opp teltet i sentrum og utenfor en barnehage. Byen var full av reinsdyr og ungene var tidlig oppe. For å være ærlig så det litt kaotisk ut en stund. Overraskelsen kom da vi kom ombord på hurtigbåten til Alta.

Jeg kom i snakk med en hyggelig kar ombord som het Kåre Stensvold. Han fikk høre historien vår og tok en prat med sin kollega og de bestemte seg for å spandere hele seilasen på oss. Så vi fikk sitte behagelig mens vi seilte innover fjorden i expressfart. Vi fikk også full omvisning på båten og et klapp på skuldra med ønske om god tur videre. Stor honnør til FFR. Vel framme i Alta var det bare å finne tak i turistinfo.

Da fikk vi overraskelse nr 2. Vi ble først invitert med på turnstevne med noen spreke damer. De er i alderen 18 - 79 år og liker godt å holde seg i form. Så var det dette med overnatting. Jeg antydet at vi hadde litt lavt budsjett og at vi trengte å få koblet oss til med c-pap'n ei natt.

Henriette Bismo Eilertsen som jobber på turistinfoen i Alta tok en telefon og vips fikk vi en suite på Park hotell :-))) Daglig leder Lilly Frisk åpnet villig opp for oss så i natt skal vi sove godt. Vi har fått dusjet oss og fått på rene klær og vi satte oss til og med midt på Alta torv for å lage middag.

Så vi løfter på hatten for henne og Alta Park hotel. Utrolig nok var det ikke mange som reagerte da jeg kjørte i gang wooken. Reinsdyra i Hammerfest fikk møe mer oppmerksomhet. Nå skal vi treffe disse spreke damene en gang til før vi kveiler beinhaugen. Så inntil vi kommer forbi ei internettlinje.

Tuddelu..

Solfrid og Tor Ivar

Vi vil få rette en spesiell takk til disse flotte menneskene og bedriftene de representerer. Er du på de kanter, besøk dem!

En stor takk til Kåre Stensvold og FFR.Transportselskap.

En like stor takk til Henriette Bismo Eilertsen og Alta Turist info.

Likeså stor takk til Lily Frisk og Alta Park hotel.