Tips for å minske stress for seniorer

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Som senior, kan det være at du ikke lider av samme type stress som plager yngre mennesker - som arbeid og det å oppdra en familie. I stedet kan du bli stresset av å miste uavhengighet gjennom alder, en helse bekymring eller å miste venner og kjære familie medlemmer.

Noen få, godt gjennomtenkte bevegelser på daglig basis kan bidra til å avlaste stress - selv om din mobilitet er begrenset eller du bor i relativ isolasjon. Noen små bevegelser mens du sitter i en stol kan frigjøre endorfiner i hjernen din slik at humøret blir bedre, og det vil også gi et løft til din helse og fleksibilitet.

 

Her er noen bevegelser som seniorer kan engasjere seg i, selv om man er begrenset til en rullestol, eller hvis man har andre begrensninger i mobilitet:

 

  • På en stol
    Det hjelper for balansen og stress med noen enkle stol-øvelser som for eksempel: skulder ruller, arm løft, tå tapping/stepp og for eksempel ben løft med armbruk/sittende gange.

 

  • Gå tur
    Å gå tur koster ikke noe, og hvis du kan, bør du komme seg ut i frisk luft, gå så «friskt» som du kan og puste dypt. Du vil bli overrasket over hvordan det å utføre noen minutters gange hver uke kan gjøre en forskjell i humøret og hvordan du føler deg.

 

  • Tai Chi
    Langsomme og kontrollerte bevegelser er kjennemerket på Tai Chi. Mange eldre finner en stor stressavlastning gjennom disse øvelsene. Bevegelsene ligner de som finnes i mange kampsport programmer, men de har lav intensitet og er ikke ment som en kontaktsport.

 

  • Lek med kjæledyr
    Hvis du har et kjæledyr, har du en levende «treningsmaskin». Gå turer med hunden, kose med katten din og å spille lette spill som "hente pinnen" med dem kan forbedre dagen din. En daglig dose av aktivitet og bevegelse spiller en stor rolle i å lindre stress.

 

  • Yoga
    Ikke nok kan sies om fordelene med Yoga. De myke bevegelser og dype pusteøvelser kan bidra til å forbedre humøret samtidig som kroppen får den ekstra fleksibiliteten den trenger for å fungere skikkelig.

 

  • Hagearbeid
    Selv om du bare har plass til noen potteplanter i et solrikt vindu eller en liten uteplass hvor du kan plassere en stol, er hagearbeid en fin måte for deg å takle og lindre stress på daglig basis.

 

Prøv noen bevegelser og avspenningsteknikker utviklet for å hjelpe mot stress som kan ha oppstått pga. aldring. Å lindre stress i livet ditt kan bidra til å senke din puls, gi lavere blodtrykk, bedre kognitive ferdigheter, øke blodgjennomstrømningen – og mye mer.

Disse enkle øvelsene, pluss å opprettholde en positiv holdning og din sans for humor, få nok søvn og å se frem til hver dag kan bidra til å løse opp stress i livet ditt og hjelpe deg å leve ut ditt fulle potensiale.