Styrer søtsuget deg?

Skrevet av Carl Tønnes Svanes, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Det er ikke alltid like enkelt å holde seg på den smale sti når man hele veien blir bombardert med fristelser. Noen av oss bruker også mat, og da gjerne søtt eller salt, som et trøstende/beroligende middel i vanskelige eller stressende perioder.

Her har du noen tips til hvordan du kan ta over styringa på søtsuget.

 


Prøv å spise ofte og lite, minst hver 3. time på dagtid - dette han føre til at sulten roer seg. Sult og sug kan noen ganger forveksles da disse for enkelte ligner på hverandre.


Unngå for mye søte drikker og frukter til mellommåltider, selv om disse ofte er lavkalori og sunne kan de trigge behovet for noe søtt hos deg senere på dagen. Prøv å drikke vann og spise grønnsaker av ulik art til mellommåltider.


Krom er også kjent for å minske søtsug. Det samme gjelder kanel. Kanel kan kjøpes som kapsler på apoteket, eller brukes i maten.


Unngå å oppbevare søtsaker og ting som du vet at du kan bli fysen på hjemme. Ikke lur deg selv med at du kun handler inn til samboer og barn, når krisen er der betyr dette fint lite. Gi beskjed til familien. Man sender ikke en alkoholiker på vinmonopolet for å handle til andre.


Utsett sprekken. Når du blir virkelig fysen. Gjør en avtale med deg selv om at du skal vente minst 15-20 min. før du spiser noe. Ofte så går suget ganske fort over.


Ha alltid sunn mat eller snacks tilgjengelig. Ty heller til det enn å spise søtsaker etc. Mandler, nøtter, frukt, grønnsaker osv. er gode alternativer. Det kan lønne seg å ta seg 5 minutter til å gjøre dette klart og tilgjengelig slik at dette ikke blir grunnlaget til å hive seg over noe lettvint på butikken når suget først er der.


Spis noe sterkt i stedet for det du har lyst på. Det tar gjerne bort lysten på noe godt. F.eks selleri eller agurk-stenger dyppet i salsa eller sterk taco saus.


Puss tennene ofte og tygg sterk mentol tyggegummi (sukkerfri så klart), dette får alt annet til å smake pyton.


Finn på noe! Få tankene bort fra det du har lyst på. Gå en tur, dra på trening, les en bok, vask koppene…
Vær i aktivitet! Synker du ned i sofaen så får man i alle fall lyst til å snope.


Velg det minste av to onder.. Har du lyst på is, så finnes det is uten sukker eller lett-is, sukkerfrie drops, light-brus. I smågodt hylla finnes det ofte sukkerfrie gele-godterier, etc.


Ta en liten siesta fra søte matvarer og søtsaker, en liten avrusning over en periode (1-2 uker) kan få kroppen til å godta at det ikke kommer noe søtt hver gang den sender ut signaler om at den vil ha noe slikt, dette kan på sikt roe ned trangen til søtt.


Man blir mer sugen når man er stressa, sliten, trøtt, lei seg etc. Det er lett å trøste-spise. Mange blir ”psykisk avhengig” av sukker, fordi hjernen skiller ut serotonin ved inntak av slike matvarer. Legg litt avspenning og nedtrapping inn i hverdagen. Hvem vet, det kan jo være at det hjelper.

 

 

Så til slutt:
Bestem deg for å ta over makta! Ikke finn deg i at noe så ødeleggende skal få styre over deg. Gjør opprør.

Lykke til og husk: Sammen er vi sterke.