Stopp julestresset – finn nyttårsgleden

Skrevet av Linda Marie Ødegård, helsesekretær ved Evjeklinikken.

Gå ifra bekymringene dine

Forskning viser at gåingens rytme og gjentakende bevegelser har en beroligende effekt på hjernen. En halvtimes rask gåtur om dagen sies å både redusere angst og hjelpe deg å sove bedre.

 

Skru opp volumet for hjertets skyld
Stresset og urolig? Sett på favorittmusikken din! Det spiller ingen rolle om det er stemningsfulle julesanger eller det seneste fra topplisten. Å lytte til musikk du liker kan hjelpe deg å slappe av og dessuten øke blodtilførselen, noe hjertet ditt har godt av.

 

Ikke undervurder en god latter
En riktig god latter kan nemlig redusere stresshormoner.
For best effekt; le mye og ofte.

 

Prioriter treningen din
Selv om det kan være det siste du føler for å gjøre i julestresset, sørg for å ta deg tid til å trene. En joggetur eller en økt på treningsstudioet får deg til å føle deg så mye bedre. Og forskning viser at trening kan ha en positiv effekt på humøret ditt i opptil tolv timer.

 

Opp av sofaen
Beste måten å unngå fristelsen fra sofaen? Ikke sett deg i den før treningsøkten er over. Føles det umulig?

Gjør denne enkle treningen i reklamepausene:
- 15 squats
- 15 armhevinger
- 15 sit-ups
- 15 sekunder høye kneløft
Repeter øvelsene til programmet ditt begynner igjen.

 

Ikke la litt snø stoppe løpeturen
Begynte det å snø akkurat da du tok på deg joggeskoene?
Ingen fare, følg disse tre tipsene så kan du løpe likevel.

 

1. Få godt grep
Invester i et par gode sko tilpasset for vinterløping eller et par brodder. Unngå altfor isete underlag.

 

2. Varm opp innendørs
En skikkelig oppvarming er alfa og omega for å redusere risiko for skader. Å gjøre den innendørs før du begir deg utendørs er både snillere mot kroppen og mye mer behagelig enn å løpe stiv og kald de første kilometerne.

 

3. Lytt til kroppen
Løp saktere enn normalt og tilpass skrittlengden til underlaget. Hvis du løper med normal skrittlengde, risikerer du at tærne jobber for hardt for å beholde festet, noe som kan resultere i støle legger neste dag. De fleste skliulykker skjer i nedoverbakker, så hold deg til flatt terreng.

 


Godt Nytt År til deg og dine