Praktisk mindfulness øvelse

Skrevet av sykepleier ved Evjeklinikken.

Mange lever utenfor sin egen kropp. Man er mest opptatt av hvordan kroppen ser ut, fokus er kroppens ytre, ikke indre.

  • Sett deg godt i en stol. Sett deg rett, men ikke anspent.
    Vær bevisst din kropp, hvordan du sitter.
    Kjenn ryggen din inntil stolryggen. Kjenn at du sitter, kjenn føttene dine mot underlaget.
    Bruk sansene dine til å bare være. Hører du noen lyder, lukter du noe?
    Kjenn at kroppen blir slappere, tyngre, at skuldrene senker seg.
    Kjeve og munnparti skal også slappe av, og tunga skal ikke være oppi ganen.

 

  • Deretter skal du fokusere på pusten din. Pust godt inn og godt ut. Rolig…
    Legg gjerne en hånd på magen så du kan kjenne om pusten går ned i magen.
    Pust og bare vær tilstede, ha fokus på pusten, og finn roen i kroppen.
    Rolig innpust…, og rolig utpust.., finn rytmen.

 

  • Neste nivå i øvelsen er å kjenne etter om du fornemmer noe.
    Har du fremdeles noen stressende tanker som kommer?
    Ikke konsentrer deg om å tvinge dem vekk, og ikke kvern videre på dem.
    Øv deg på å akseptere dem, og deretter la dem passere videre... som skyer som flyter forbi.
    Det er bare tanker, du trenger ikke ta stilling til dem nå.

 

Hva slags følelser får du? Blir du lei deg, kjeder deg eller rastløs?
Observer følelsene dine, uten å handle etter følelsen. Bli værende i følelsen og ikke reager på den.


Jevnlige bruk av mindfulness øvelser kan hjelpe deg på vei med å komme utav negative mønstre og finne tilbake til et indre senter, til en ro som er uavhengig av uroen rundt oss. Det er et bra verktøy for å finne tibake til DEG SELV. Du er verdifull.