Påskekos med god samvittighet

Skrevet av Carl Tønnes Svanes, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Ingen hygge uten skåler full av marsipan og godteri på tilbud, sa du?
Det er fullt mulig å leve rimelig sunt i påsken også!


Uansett hvor vi beveger oss blir vi lett utsatt for fristelser i påsken. Er det ikke påskeeggene på stuebordet, så er det ferske boller på hytta eller Kvikk Lunsj i sekken. For mange er ikke påsken en aktiv periode på fjellet med daglige skiturer og lek i snøen. Selv om man sitter hjemme foran TV-en spiser man gjerne rikelig med godterier og kos, for det er jo påske bare én gang i året. Før i tiden var godterier i påska forbeholdt påskeegget på påskeaften, men nå spiser vi god mat, snacks og godterier, og drikker gjerne alkohol hele påsken. Det vil sannsynligvis gi utslag på vekten, med mindre man har en veldig aktiv påskeferie. Realistisk sett vil ikke tradisjoner og vaner for påsken bli lagt på hylla i år heller. Da er det bedre å være litt forberedt.

 

  • For å få bukt med søtsuget trenger du egentlig kun en god porsjon viljestyrke:
    Bestem deg i forkant.
    Slutt å se på deg selv som et offer for søtsuget. Søtsuget eier deg ikke.

 

  • Det kan være lurt å legge inn en ekstra fysisk aktivitet som kompensasjon for ekstra inntak av påskekos.
    Vent aldri til etterpå, men ligg ett hakk foran - for i etterkant er det større mulighet at noe dukker opp slik at du på nytt henger etter.

 

  • Ta kontroll! Bli pilot i eget liv og styr unna de kortvarige kaloririke søte gledene!
    Det er du som bestemmer, ikke fristelsene eller det akutte søtbehovet.

 


Gode råd for sunn kos:


Ønsker du å gjøre slutten av påskeferien på et sunnere vis og gjøre overgangen til hverdagen litt enklere?
Artikkelen Sunt påskegodt? på Nettavisen gir noen gode tips som kan hjelpe:

  • Appelsinskiver dandert på fat med et dryss kanel.
  • Steke tynne skiver av søtpotet i litt raps eller solsikkeolje, med et lite dryss salt.
  • Egen miks av mandler og rosiner er et godt alternativ til sjokolade på skituren.
  • «Granabasøtt»: Ha kjernene fra granatepler sammen med banan i skiver i en bolle.
    Press over saften fra frisk lime pluss et dryss med sukker.
  • Lag fruktfat av eksotiske frukter som lichi, stjernefrukt, rambutan og pasjonsfrukt.

 

Klikk her for å lese hele artikkelen og finne flere tips.