Påan igjen

Skrevet av Torhild Gletne, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Ja, da var det ett nytt år med nye muligheter. Tenk på året som en tegneblokk med 365 blanke ark, der hvert ark er delt inn i 24 felter, og der ett felt er 1 time av dagen. Noen av disse feltene er allerede farga av «må» gjøremål som jobb, skole, lekse, familietid, husarbeid, søvn og kanskje mange andre nyttige og gode ting. Se på arket du har fargelagt, er det da noen felter som er blanke og klar til å fylles med noe av det du ønsker å få til dette året? Eller er det noen felter som greit kan bytte plass eller gjøres om? Til tider så kan hverdagen se hektisk ut, men dersom man tar seg tid til å sortere og systematisere litt kan hverdagen bli ganske så mye lettere.

Det samme gjelder når man skal planlegge måltidene, og kanskje da spesielt middagen. Går det an å lage 4 ukers menyer, der kanskje favorittmaten kommer med jevne mellomrom? Da er det bare å begynne på uke 1, uka deretter blir uke 2 osv. Og når uke 4 er ferdig starter man på uke 1 igjen. Selvfølgelig med justeringer dersom en ønsker det. Å planlegge måltider kan ta utrolig lang tid og mye hodebry.
Hvorfor ikke ta det hodebryet 1 gang og være ferdig med det? Men ikke planlegg så hardt at det ikke er rom for slingringsmonn. Måltidene er selvfølgelig litt preget av hvilken årstid det er, og hva som er mulig å få kjøpt i butikkene. Planlegger man i litt god tid er det også lettere
å planlegge innkjøp i forhold til hva som er på tilbud osv.

God planlegging