Om å komme i gang igjen

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

En dag av gangen. Ikke start opp for hardt. Det vanskeligste er å komme i gang, komme seg ut, starte. "Dørstokk-mila".
Har alt stoppet opp? Dårlig samvittighet? Skulle ha trent og spist sunt? Får det ikke til?

Ikke tenk på dette som noe du må, tenk på det som noe du vil. Vær oppmerksom, ikke glem dine mål.

Det er så lett å glemme seg. Her er et lite tips: Ta vekten din og multipliser med 30. F.eks. 100 kg x 30 =
3000 kcal. Dette er hva du kan spise for å holde vekta stabil på 100 kg i dette tilfellet, med vanlig aktivitet. Hvis du reduserer kalori inntaket med 500 kcal per dag, vil du gå ned ca. en halv kg pr. uke i en periode.
Litt +/- siden vi mennesker er forskjellige. Dette er en "tommelfinger" regel.

Men det virker! Jeg pleier å si: Trening er gram, mat er kilo. Bare trening alene går ikke! Husk: Trener du 3 økter på 1 time pr. uke, så trener du mer enn de fleste nordmenn, men mat blir du "utsatt for" så lenge du er våken. Her er det viktig å gjøre gode valg!

Trener du 1 time om dagen (noe som er veldig bra) så er det fortsatt 23 timer igjen i døgnet. OK, trekk fra
8 timer søvn, så får vi 15 timer igjen. Disse er i våken tilstand og det er her vi må balansere matinntaket vårt.

Trener du 1 time pr. dag 7 dager i uka, så bør du få gode resultater. Hvis ikke, så er det noe veldig galt med matinntaket. Det er her de fleste går i fella. De trener som gale for å gå ned noen kilo de har gått opp...
det er slitsomt, det er tungt,... og til slutt orker man ikke mer. Så gir man seg. Hva har man glemt her? MAT! Trening alene går ikke! Det er veldig bra, men man må ta hensyn til hva man spiser.

Normal sunn kost, 1 times tur rask gange per dag, kutte ut brus, saft, kaker og sukker. Da vil enhver få bedre form og vektreduksjon, tør jeg påstå.

Dette er kun en generell beskrivelse av noe som virker for de fleste. Det er ikke ment som noe "påpakk" til deg, bare et tips. Finn din egen metode. Begynn med det du liker best, men prøv etter en ikke altfor lang stund å kombinere aktivitet og grei mat. Lag (små) delmål, nå disse målene, og gå videre. Hvis du ikke greier å nå et delmål, må du evaluere: Hva gikk galt og hvorfor? Prøv igjen, ikke stopp!

Dette greier du hvis du vil! Lykke til.