Motivasjon

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Kan du spise en elefant? Eller kan du flytte et fjell?
Selvfølgelig kan du det!
Gjør det i små porsjoner, en liten bit av gangen... (Ikke at jeg har lyst til å spise en elefant, men...)

Motivasjon = drivstoff. Så hvordan får man motivasjon og mer drivstoff?
Ah, se det. Det er 1000 kroners-spørsmålet. Motivasjon får man av lyst, glede og resultat.

 

La oss tenke oss et eksempel:

 

Du maler huset!

Hvordan i all verden fikk du motivasjon til å gjøre det? Det er jo en kjempejobb, etter min mening!
Nødvendighet kan også være et motiv, og det er ikke nødvendigvis basert på lyst og glede.

 

Så, hvorfor maler du huset?

Du gjør det vel kanskje fordi du må? Nødvendig, men ikke motiverende i seg selv.
Du gjør det fordi resultatet blir fint. Motiverende (lyst, glede).
Du gjør det og det er deilig å bli ferdig. Motiverende (glede, resultat).
Når jobben er gjort så sitter du igjen med en god og stolt følelse.
Altså er du motivert fordi du har gjort en god jobb og du har fått et fint resultat.

 

Her er nøkkelen:

Se for deg at du allerede har gjort det du skal gjøre. Kjenn på følelsen du vil ha når du har utført det du bestemte deg for.

 

La oss gå ned til dagsplanen:

Først skal vi "knuse" dørstokk-mila!
Sett opp hva du skal gjøre i dag, f.eks: "Jeg skal gå en tur." Det kan også være noe helt annet, f.eks:
bruke et par timer på å male hus, ta en sykkeltur, jobbe i hagen, vaske huset etc.
Alt dette er aktivitet. Å knuse dørstokk-mila betyr at man gjør noe man har bestemt seg for å gjøre, som involverer aktivitet. Å bare komme i gang, og gjøre det. Det behøver ikke å være en lang tur som varer i timevis, det handler kun om å faktisk gjøre noe du har bestemt deg for å gjøre den dagen.

 

Tips:

Hvis du bestemmer deg for å gjøre noe, sett alltid et klokkeslett for det.
Det er stor forskjell på:
1. Jeg skal gå en tur i morgen
2. Jeg skal gå en tur i morgen kl. 17.00.
I siste eksempelet har du programmert hodet ditt til å hjelpe deg, og den avtalen er mye vanskeligere å bryte. Hodet vårt elsker enkle klare beskjeder. (Orden). Bare prøv så skal du se.

 

Om det å motivere seg selv:

La oss ta eksempelet male huset. Første spørsmål er hvorfor - Hvorfor bør/skal/må jeg male huset nå?
Et svar kan være: Det gir et resultat som er flott/nødvendig og verdiskapende. Og samtidig gir det også den gode følelsen av å ha utført noe bra.
Eller man kan rett og slett ha lyst! Lyst er en sterk følelse og drivkraft. Ja, lyst er ren motivasjon. "Jeg har så lyst!" Det er en god følelse å ha.

 

Tips for å få motivasjon:

Definere hvorfor i all verden jeg bør/vil/skal gjøre dette. Altså et mål som er verdifullt for deg.
Sett deg et hovedmål 1 år fram i tid.
Del det opp i 12 måneder, og så ned til 52 uker, og deretter ned til per dag. Slik "flytter du et fjell".

 

La oss ta et eksempel:

Du ønsker f.eks å redusere vekta med 12 kg i løpet av et år. OK, enkelt regnestykke. Det blir 1 kg per måned, som igjen gir 250 gram per uke, som til slutt gir (rundet opp) 36 gram per dag. Dvs. 250 kcal mindre per dag for å nå målet.

OBS!
Tallene er omtrentlige fordi vi er forskjellige. Noen går ned mer, andre kan gå ned litt mindre. Men det virker.

 

Hvis du føler at du er tom og uinspirert, begynn med å "knuse" dørstokk mila. Finn noe du kan gjøre 3 ganger hver uke som en start. 

Det behøver ikke være å gå langt, hardt eller veldig krevende. Finn en aktivitet/trening du liker å gjøre. Målet er å komme i gang og få en god følelse fordi du gjør noe. Det gir motivasjon. Ha hele tiden ditt verdifulle mål innen syns- og rekkevidde. Kontroller at du er på riktig vei. Prøv å spise normal mat, drikk mye vann. Prøv å unngå å drikke kalorier. Husk det er mer sukker/kalorier i juice enn brus.

Ikke ha dårlig samvittighet. Prøv å gjøre så godt du kan og ta en dag av gangen. For dere som bruker Evjeklinikken Interaktiv; prøv å skrive litt i motivasjonskalenderen hver søndag. Da kan vi gi dere bedre oppfølging, og så kan vi ordne dette steg for steg.