Meditasjon pluss svetting for behandling av depresjon

Skrevet av Tim Grevenstuk, fysioterapeut ved Evjeklinikken.

En interessant studie om et nytt behandlingsopplegg for personer med depresjon viser at meditasjon før aerob trening gir en bedre effekt på mental helse enn å praktisere en av disse aktivitetene alene.

Som mange vet av erfaring kjennetegnes depresjon blant annet av manglende evne til å slutte å dvele ved dystre tanker og ulykkelige minner fra fortiden. Den mest vanlige behandlingen av depresjon er bruk av antidepressiver. Nyere studier viser imidlertid at disse medikamenter kanskje ikke er så effektive som man en gang trodde. Selv om de er effektive er tilbakefall vanlig, og gir de bivirkninger.

To former for atferdsterapi har vist seg til å være gunstig for personer med depresjon, nemlig aerob trening og meditasjon. De gir ingen bivirkninger, og kan brukes gjennom hele livet.

I den nye studien ble meditasjon og aerob trening kombinert. Studiedeltakerne ble lært en form for mindfulness-meditasjon for nybegynnere. Den krever at man sitter stille og følger med på pusten sin ved å telle opp til 10 og ned igjen. Hvis de la merke til at tankene hadde begynt å vandre, og særlig hvis de hadde begynt å gruble på ubehagelige minner, skulle de ikke å bekymre seg eller dømme seg selv, men bare starte å telle fra 1 igjen.

Deltagerne mediterte på denne måten i 20 minutter. Da reiste de seg opp og fortsatte med en 10 minutters rolig gående meditasjon, der de hadde fokus på fotsålenes kontakt med bakken. Deretter gikk de rett på tredemølle eller ergometersykkel for å foreta en 30 minutters økt med moderat intensitet (50-70 % av makskapasitet).

Deltagerne utførte disse øktene to ganger i uken i åtte uker. Da testet forskerne på nytt deres stemning og evne til å fokusere og konsentrere seg. Hos deltagerne som slet med depresjon fant de en 40 % reduksjon av symptomene. De ble særlig mindre tilbøyelige til å gruble på dårlige minner.

Deltagere i den friske kontrollgruppen rapporterte også at de følte seg lykkeligere enn de hadde gjort ved starten av studien.

 

Dette høres ut som en tilnærming som både personer med depresjon og mentalt friske folk kan ha utbytte av.

 

Kilde:

Alderman BL, Olson RL, Brush CJ and Shors TJ.

MAP training: combining meditation and aerobic exercise reduces depression and rumination while enhancing synchronized brain activity
Translational Psychiatry (2016) 6, e726; doi:10.1038/tp.2015.225
Published online 2 February 2016