Lykke

Skrevet av psykisk helsearbeider ved Evjeklinikken.

Noen ganger kan man kjenne på en overveldende lykkefølelse, andre ganger er dette en følelse som kan virke mer eller mindre fraværende. Kanskje det er på tide å gå aktivt inn og gjøre noe for å kjenne på lykkefølelsen?


Her er noen tips fra Lisa Vivoll Straumes, om hvordan kjenne lykke.

  • Knytt nære bånd til andre. Ikke gi opp, hvis du for eksempel er sjenert. Lykken er vanskelig, den kommer ikke av seg selv. Du må brette opp ermene og handle. At noe er ubehagelig må ikke forveksles med manglende lykke.
  • Gjør gode gjerninger mot andre. Gi komplimenter, gi av deg selv, gi til veldedighet.
  • Vær oppmerksom og tilstedeværende. Legg merke til de små tingene i tilværelsen som faktisk betyr noe, men som vi ofte tar for gitt.
  • Fysisk aktivitet er svært viktig for lykkefølelsen.
  • Vær takknemlig. En konkret øvelse: skriv takknemlighetsdagbok, eller et takknemlighetsbrev til en person du setter pris på. Noter ned hver kveld, eller et par ganger i uka, hva du er takknemlig for. Gjerne små hverdagslige ting som at noen holdt opp døra for deg eller at du kjente varmen fra sola. På den måten blir du oppmerksom på hva som gjør deg godt.
  • Se deg selv i framtida. Tenk deg at du har nådd alle målene dine, og forestill deg hva du gjorde for å komme dit. Lykke krever mestringstro.
  • Forstå dine egne følelsesmessige reaksjoner. Ofte er det naturlig å reagere med sinne og frustrasjon, men det er ikke nødvendigvis nyttig. Tenk gjennom hvilke tanker og følelser som er nyttige for deg der og da. Lær deg hvordan det kjennes å være engasjert og inspirert. Du kan øve deg på å skjønne egne reaksjoner og handle ut fra det.
  • Valgene du gjør er viktige. Tenk over hvor mye tid og energi du velger å bruke på ting du ikke kan påvirke. Bestem deg for hvem du skal tilbringe tid sammen med, og hvordan du møter utfordringer du ikke kan velge bort. Hvis du er frustrert over resultatet av Stortingsvalget, må du innse at du ikke kan endre det. Konsentrer deg heller om hva du kan bidra med neste gang.
  • Fokus på læring er viktigere enn fokus på prestasjon. Det er naturlig å bli målt opp mot prestasjoner, men motgang blir ofte en kilde til frustrasjon. Hvis du i stedet fokuserer på læring, kan motgangen inspirere.