Ja takk, begge deler

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Spørsmålet er: Hva bør jeg satse på?

Mat eller trening? Mat sier seg selv, men det er ikke så lett. I vårt samfunn kan du få tak i så å si alt mulig å spise. Det er den første utfordringen. Utvalget er så stort og ofte veldig fristende. «Kjøp 3, betal for 2».
Dette gjør ofte at vi handler inn mer enn vi trenger, og det fører til at vi spiser mer.

Utfordring nr. 2: All mat er ikke sunn mat! Dessverre har det blitt mer og mer hurtig «fabrikkmat» med mange tilsetninger og mindre nyttig næring i seg. Den er ofte lett og raskt å lage, lettvint hvis man er stresset og sulten. Noen få minutter i micro’n, så er den ferdig. Ulempen er at den type mat ikke gir deg det du trenger av næring, og det tar ikke så lang tid før du er sulten igjen.

 

Så hva kan man gjøre?

Det finnes masse bra mat man enkelt kan lage selv. Det tar litt lenger tid, men det smaker bedre og er mye bedre for kropp og sjel.
Spis mer grønnsaker og frukt når du kan og hvis du kan. Prøv å spise mer regelmessig, ikke la det gå altfor lang tid mellom måltidene. Mellommåltid? Dette er det mange som ikke får til, men de er veldig verdifulle.
Et mellommåltid kan være ei gulrot, en kålrabi-skive, et eple, en appelsin, en banan osv. Det er enkelt å ha med seg og det gjør deg godt.

SUKKER! Er noe vi bør unngå mest mulig. Brus av alle slag inneholder så mye sukker at det er veldig dårlig for kroppen vår. En ½ liter brus/Cola inneholder 25 sukkerbiter. Det er mer enn det vi skal ha i oss i løpet av en hel dag! Unngå sukker så mye som mulig! Tilsatt sukker finner du nesten i alt mulig i dag. Lett produkter da? Her kan du også bli lurt. De er ikke så uskyldige som du tror.

Jeg vil bruke meg selv som eksempel. Jeg var avhengig av Pepsi Max. Min unnskyldning for å drikke Pepsi Max var at den hadde smak. (Jeg drikker ikke kaffe eller te, og vann har jo ikke smak.) Det som skjedde med meg var at jeg begynte å drikke mer og mer, og til slutt var jeg oppe i 1,5 liter per dag. Det skjedde ting i kroppen min; jeg følte meg mer oppblåst, følte meg slapp og… jeg fikk lyst på noe å spise, helst noe søtt. Lang historie kort. Jeg sluttet å drikke Pepsi Max den 1. januar 2016. De første dagene var tøffe. Jeg følte ubehag og VILLE HA Pepsi Max. Det rare var at jeg ville ikke ha noe annet å drikke. Men jeg holdt ut og alt ble lettere etter ca. 1 uke. Nå når jeg skriver dette, har jeg vært TOTALT uten Pepsi Max i 10 uker. Jeg føler meg mye bedre i kroppen, og sukkersuget og matsuget er blitt mye mindre, og mye lettere å kontrollere. En «bivirkning» er at jeg sparer 4-500 kroner i måneden! En annen bivirkning etter å ha kuttet Pepsi Max og mye sukker (snop, kaker og kjeks) er -4 kg i vekt på disse 2 og en halv månedene jeg har holdt på. Jeg har ikke gjort noe annet!

 

Min oppfordring til deg:

Sjekk sukkerforbruket i drikke og mat du spiser. Ja, jeg tar sukkerfrie drikker og produkter med her også.
Slik virker det på meg. Jeg kan ikke si at dette er vitenskapelig, men for meg virker det - og helt ærlig, så tror jeg at det vil virke for deg også.

Litt mer aktiv + mindre sukker i hverdagen og bra med søvn = veldig gode sjanser for bedre form og vektreduksjon. Legger du på 3-4 gåturer i uka, så begynner dette å ligne et godt opplegg for bedre helse. Husk at WHO (verdens helse organisasjon) definerer at du er et aktivt menneske hvis du går 10.000 skritt per dag. En fin utfordring.

 

Lykke til !