Hold "toppetasjen" i form

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

5 øvelser og tips for seniorer (og andre også).

Du trenger ikke å lete lenge for å finne måter å holde hjernen din i trim. Å trene hjernen din er en viktig aktivitet og behøver ikke å koste noe. Stimuler hjernen din til å hjelpe på hukommelsen, hindre kjedsomhet, passivitet og mulig depresjon. Dette er en viktig del av å beholde balansen og en viktig del av det å beholde din uavhengighet etter hvert som du blir eldre.

Her er fem morsomme og interessante hjerne-mosjon tips som kan brukes til å forynge ditt sinn og å hjelpe med å holde deg «skarp»:


1.
Bruk fantasien. Husk som barn, hvordan du brukte fantasien til å underholde deg selv? Det er en viktig del av det å vokse opp - og når du blir eldre, er det fortsatt en viktig del for å stimulere hjernen. Se opp på himmelen og bruk fantasien til å lage bilder ut fra skyformasjoner eller endre navn på blomster og trær du kan se på en daglig tur til å reflektere over hvordan du ser dem. Meditere og visualisere deg selv i et fredelig sted og la fantasien løpe løpsk.

2.
Bruk «Neurobics» til å forbedre dine sanser. Neurobics er øvelser som utnytter hver av de fem sansene til å uttrykke deg. Noen praktiske eksempler kan være å kneppe blusen eller knytte skolissene med øynene lukket, eller utføre daglige aktiviteter ved hjelp av den ikke-dominerende hånda di.

3.
Les masse bøker. Hvis synet ikke er så godt, kan du bruke en Kindle (lesebrett fra Amazon) eller lydbøker for å lytte til så mange bøker som mulig. Mens du er i gang, les klassikerne eller lær en ny aktivitet, et håndverk eller språk. Læring hjelper hjernen til å jobbe raskere og hjelper også til å styrke dine tankeferdigheter.

4.
Fysisk trening for en raskere hjerne. Fysisk form for eldre er også viktig for hjernens «fitness». Det hjelper til å beholde sterke blodkar som frakter oksygen og næringsstoffer til hjernen for kontinuerlig helse og utvikling.

5.
Delta i hjernespill. Spill som henvender seg til eldre kan være en stor hjelp til å opprettholde hukommelse og intellektuell kapasitet. Mange spill kan bli funnet på nettet, for eksempel puslespill, videospill, minnespill og andre spill som trener hjernen. Sudoku er et populært spill som finnes i kiosker og bokhandlere. Ande spill kan være sjakk, bridge, strikking, bingo og andre spill som innebærer hukommelse og matematikk trening.

 

Å trene hjernen for seniorer bør være en integrert del av de daglige aktiviteter som kan bidra til å holde hjernen aktiv og fungere bra hele veien gjennom senior årene. Uansett interesse så kan du finne noe som er utfordrende og bra for hjernen.

Å holde hjernen i god form kan også hjelpe for andre utfordringer for seniorer. For eksempel konsentrasjon og fokus-problemer. Balanse problemer kan også hjelpes med visse øvelser av hjernen. Diskuter gjerne dette og andre utfordringer med legen din, for å få flere ideer til å holde «toppetasjen» i form.