Den letteste måten å lykkes

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Nå nærmer vi oss juletider og alle de gleder som hører til. Mange gru-gleder seg fordi det er en av årets høytider, men samtidig en periode med mange fristelser som kan gå utover de planene man har når det gjelder mat, trening og livsstilsendring. Ikke fall for fristelsen og si: «Det jeg spiser mellom jul og nyttår er ikke så viktig, det er hva jeg spiser mellom nyttår og jul som er viktig». Dette er i og for seg en sannhet, men hvorfor gå inn i det nye året med dårlig samvittighet og kanskje 2-3 kg ekstra bare på grunn av julegodter i noen få dager?
MAN SKAL FEIRE JUL! Men ligg litt foran og planlegg litt, så går det mye bedre! Kos deg!

 

Så til den letteste måten å lykkes med sin livsstilsendring.

Først bare så vi har dette klart; Du har satt deg et mål? Og du har det klart for deg? Du ser deg selv feire at du har klart det?

Flott! Det er svært viktig at du har med deg hodet!
Husk, motivasjon får du av oppnådde resultater. Motivasjon = drivstoff. Med drivstoff er det mye lettere å komme videre og mye morsommere også!

 

Den enkleste måten å lykkes består av 2 deler: Del 1 handler om aktivitetssiden, Del 2 handler om matsiden.

 

Del 1:
Del 1 handler om aktivitet. GÅ! Gå turer, hver dag. Begynn der du er og ha som mål å gå en halv time hver dag. Prøv over tid å komme opp i en time hver dag. Du behøver ikke «beinfly». Gå i pratetempo. Har du pulsmåler så er 55-75% av makspuls bra. Finn din time. Det er en utrolig god investering i ditt liv. Du har tid! Finn den!

 

Et lite men viktig tips:
Bestem deg for når du skal gå. Ja, men du sier jo gå 7 dager i uka og da er det allerede bestemt!? NEI! Jeg mener: bestem tiden du skal begynne å gå hver dag! Det er enorm stor forskjell å si: Jeg skal trene på tirsdag og Jeg skal trene (gå tur) på tirsdag kl. 18.00.
Kan du se forskjellen? Tirsdagen er lang og det hender mye og hodet ditt har ikke noen klar formening om når på tirsdag. Hodet liker klare beskjeder og jobber best med slike.
Så.. tirsdag kl. 18.00 er en klar beskjed som hodet aktivt vil prøve å overholde og vil minne deg på det. Sjansen for at du gjennomfører «kontrakten» din er mye større slik. Prøv så skal du se.

 

Sett av 14 dager nå, så skal du se! Jeg vedder på at du vil ha «drivstoff» på tanken etter 14 dager hvis du gjennomfører dette. Det er den jevne aktiviteten som skaper livsstilsendring. «Skippertak» virker ikke! Klarer du ikke å gå så langt? Begynn der du er og prøv å øke lengden litt i hver tur til du kommer til en halv time og så videre. Dette greier du. Den «reisen» du starter her gir deg mange gode resultater. Du vil merke rask fremgang, føle deg bedre, og den store bonusen er vektreduksjon og den gode følelsen!

 

Del 2:
Del 2 handler om mat, eller det vil si; drikke. Slutt å drikke sukkerholdig drikke! For eksempel Solo, Cola, Pepsi, juice, saft osv. Dette inneholder veldig mye kalorier. Du bør ikke drikke kalorier, de bør du spise. Drikkekalorier går så fort å svelge ned og det blir fort mange kalorier. Appelsinjuice inneholder mer kalorier enn for eksempel Cola, Solo og lignende «soft drinker».

 

 

Alt hjelper! Hvis du greier å gå nærmest hver dag og du bygger turen opp til å vare fra en halv til en hel time, så vil du få resultater fort. Enda bedre blir det hvis du greier å være flink med begrensning av inntak av sukker både i drikke og spiselig.

 

WHO karakteriserer en person som går 10.000 skritt eller mer per dag som aktiv. Det kan du greit oppnå med dette opplegget. Vi har hatt flere pasienter her på Evjeklinikken som har gått ned fra 40-60 kg på et år ved å gå turer hver dag (1 time per dag) pluss at de har kuttet ut sukker i form av drikke. 40-60 kg er utrolig mye! Men det går. Det er litt over en kilo i uka. Tøft, men mulig.

Hva med -26 kg på et år da? Det er også kjempebra og nå snakker vi om en halv kg i uka! Det er det samme som ca. 500 kcal mindre per dag, ut ifra den veken du har i dag og at den er stabil. Du kan klare dette! Bestem deg! Og; Just Do It.

 

God jul og et riktig godt aktivt nytt år ønsker jeg at du får!