Dårlig tid?

Skrevet av Kristina Lauvdal Vaagenes, sosionom ved Evjeklinikken.

Har du en «uklar følelse av at du har veldig mye å gjøre, men uten å nøyaktig vite hva du skal gjøre, når du skal starte, hvordan du skal gjøre det eller hvor lang tid det vil ta»? Da er det stor sannsynlighet for at nettopp du er blitt rammet av «tidsklemma».

Her kommer noen tips til hvordan du kan snu den negative sirkelen, mot en bedre og mer harmonisk hverdag:

 

1. Få en oversikt over oppgavene som må utføres. 
    Skriv gjerne ned alt på et stykke papir.

2. Prioriter hva som er viktigst. 
    Hva kan andre gjøre? 
    Hva er kanskje ikke nødvendig å gjøre? 
    Gjør de viktigste/største/mest utfordrende tingene først.

3. Planlegg når de skal gjøres og hvor lang tid det vil ta. 
    Vær realistisk og sett tidsfrister. Bruk gjerne for eksempel en kalender, almanakk eller mobiltelefonen.
    Unngå multitasking. Sett av en bestemt tid til hvert enkelt gjøremål.

4. Følg planen din og noter ned nye henvendelser/gjøremål undervegs som de dukker opp,
    for deretter å gi dem en bestemt tid for å gjennomføres.
    Sett tidlig i gang, ikke utsett.

 

Håper disse stegene kan være til hjelp for akkurat deg. Og husk – ofte kommer de største kravene og forventningene fra nettopp oss selv!