12 hverdagstips til livsstilsendringsprosessen

Skrevet av Carl Tønnes Svanes, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Her har du noen gode gullkorn og tanker og oppfordringer opp mot livsstilsendring som kanskje kan hjelpe litt i prosessen.

1. Drømmer du om å bli en annen?
Bestem deg for å gå ned i vekt fordi du er en bra og fantastisk person, ikke fordi du skal bli én.

 

2. Gjemmer du deg i klærne dine?
Kjøp aldri klær som er opp til flere størrelser for store, for risikoen er stor for at du tillater deg selv å vokse inn i dem. Det er vanskelig å se sine egne resultater når man gjemmer seg i klærne sine.

 

3. Har du vansker med å se hvor flink du har vært?
Løft noe som veier like mye som det du har lykkes å gå ned hittil. Det kan være en hantel, noen melkekartonger, en sekk med poteter eller hva som helst som kan gi deg en ide om hva du har lykkes å oppnå hittil.

 

4. Er du et ja-menneske?
Lær deg å bli litt mer ”egoist” - det er deg det handler om. Man kan vanskelig være det man ønsker for andre hvis man ikke er det man ønsker for seg selv.

 

5. Sliter du lenge etter nedturer?
Husk at nedturer kun er midlertidige, det er først når du gir opp at de blir permanente. Legg dårlig samvittighet bak deg, løft blikket og fortsett videre.

 

6. Har du vansker med å begrense deg når du skal ut å spise eller på en middagsinvitasjon?
Gå aldri til slike ting utsultet. Spis noe lett før du går hjemmefra, det blir både billigere og sunnere på sikt.

 

7. Blir du lett påvirket av andre når du skal handle?
Hvis venner, partneren din eller barna får deg til å handle «feil» ting, la være å ta dem med deg når du handler.

 

8. Småspiser du mens du lager mat?
Tygg sukkerfri tyggegummi med litt sterk smak i mens du lager middag, det kan hindre deg fra å gå og småspise i mellomtiden.

 

9. Forsyner du deg flere ganger?
Server mat direkte på en tallerken, og spis siden bare denne ene tallerkenen med mat. Det er lett å miste kontrollen over hvor mye mat man spiser hvis man forsyner seg flere ganger. En grei regel er å bare spise det som ligger på din egen tallerken.

 

10. Er du en godteri tyv?
Ikke kjøp godteri «til familien» bare for å siden spise det selv. Vær ærlig mot deg selv!

 

11. Sliter du med søt/saltsug?
Ta en munnfull av det du er sugen på og nyt smaken lenge. Si deretter til deg selv at nå vet du hvordan det smaker, så nå trenger du ikke å spise mer.

 

12. Sliter du å komme i gang med aktivitet?
Enten du tror du kan eller ikke så har du rett. Noen ganger så må man bare komme seg i gang og ta tankearbeidet etterpå. Jo mer tanker du gir det, dess mindre tid har du til aktiviteter.

 

Sett i gang i dag! La dette være en investering i deg selv og din framtid.