«Tankekjør»

Skrevet av Carl Tønnes Svanes, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Det er ikke sjeldent at jeg får spørsmål om man kommer til å måtte tenke og bruke like mye energi rundt livsstilsendringen resten av livet som man gjør den første tiden.

 

La oss gjøre et lite tanke eksperiment:

Hvis du retter blikket rett fram - er det noe ved deg selv som du vet er der, men som du ikke legger merke til eller ser hele tiden?
De fleste kan se sin egen nese hvis de prøver. Vi vet at den er der, men hjernen velger å koble den bort fra vårt synsfelt.

Vi som har prøvd dietter og lignende vet at dette ofte blir en kortvarig affære. På ett eller annet tidspunkt orker vi gjerne ikke mer.

Livsstilsendring derimot er ment å legges opp slik at man kan leve med det resten av livet. Når du innarbeider målsetninger og rutiner slik at de etter hvert går av seg selv uten at du trenger å planlegge eller finne tid, blir det nesten som med den usynlige nesen. Hjernen vet at disse rutinene er der og er en del av deg, men du tenker ikke over det hele tiden. Om du legger litt ekstra innsats i det å holde deg til en fast struktur, kan det være at du også opplever at du ikke bruker like mye energi som før på dette.

 

Hvordan kan man klare å få dette til da?

Min erfaring er at man først og fremst må innarbeide noe som kan bli en rutine. Tålmodighet er viktig. Ikke gi opp! En annen ting som er viktig er å bestemme seg. Vil du eller skal du? Dette er to forskjellige ting. Sett deg selv og dine rutiner foran annet, slik at hjernen din får mulighet til å registrere at dette er noe fast. Et eksempel kan være fast morgentur til en bestemt tid, en eller flere faste treningsøkter hver uke, mellommåltid til faste tider osv. Etter hvert kan det jo være at du, som jeg, føler at ting går mer av seg selv.

 

Gi deg selv en sjanse til å lykkes. Tro på deg selv, og husk at tro kan flytte fjell - vi er så mye mer enn vi aner.
Med positiv tankegang blir alt mye lettere.

Lykke til !