«Du er hva du tenker»

Skrevet av Carl Tønnes Svanes, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Å klare å tenke positivt når livet byr på forskjellige utfordringer, er ikke like lett bestandig.

Vi har vel alle opplevd at man heller har lyst til å "dra dynen over hodet" og gi blaffen, enn å "brette ermene opp" og gå videre med friskt mot..? Det å kunne instruere seg selv til å se positive løsninger på negative og vonde hendelser er en av de største utfordringene vi kan ha.

Men - det er mulig! Ved å lære seg teknikker og terpe disse på seg selv, igjen og igjen, kan man etterhvert klare å styre egne tanker bort fra det negative mot det positive.


Her er en liten liste som jeg har brukt for å få snudd rundt på ting. Jeg håper at den også kan hjelpe deg.

 

  • Tenk på noe positivt som du har opplevd, bruk tid på det.
  • Gled deg over det som er positivt, og snakk med andre om det.
  • Din følelse av å være glad kommer fra deg selv.
  • Aksepter at du kan gjøre feil eller være uheldig.
  • Du kan selv bestemme hva som er godt eller dårlig.
  • Velg selv hvilket verdigrunnlag du har i livet.
  • Gjør det du selv liker uten å skade andre.
  • Si med klare ord hva du gjerne selv vil høre.
  • Oppsøk de som oppmuntrer deg – unngå energityver så langt det lar seg gjøre.
  • Vær gjerne original og følg dine egne veier.
  • Du har rett til å hevde deg selv.
  • Man kan gjerne være opptatt av seg selv uten å være egoistisk.
  • Lær å motta og vokse på oppmuntringer.
  • Gi oppmuntringer til andre.
  • Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg.



Tro på deg selv, og husk at tro kan flytte fjell - vi er så mye mer enn vi aner.
Med positiv tankegang blir alt mye lettere.