«De små grepene»

Skrevet av Carl Tønnes Svanes, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Når man skal legge om livsstilen tenker man ofte i store baner, her må det heftige grep til. Man stresser gjerne med å finne tid og energi til aktivitet og trening. Man skal finne overskudd og ideer til å få laget sunn god og variert mat. Innimellom familie plikter, jobb, verv og sykdom skal man kanskje presse inn alt dette.

Små grep, kan være like effektive eller bedre enn få store grep. Under har jeg laget en liten liste med små grep som kan gjøre hverdagen enklere opp mot kost og aktiviteter


Mat, mat mat

  • Gå aldri sulten på butikken. Å handle når magen rumler kan være en litt for stor påkjenning for fristelsen. Lag handle liste og hold deg til denne. Man trenger ikke å gå på butikken hver dag om man planlegger litt, dette vil også føre til færre impuls kjøp.
  • Ikke lag mer enn det dere spiser til middag. Hvem har vel ikke med gode intensjoner laga opp ekstra mat med tanke på frysen. Det ender ofte opp med at fristelsene kommer når gyta står der.
  • Tygg tyggegummi med mentolsmak når du lager mat, dette gjør grytesnoking til en ubehagelig opplevelse.
  • Skift ut store fat med mindre. Visuelt vil dette føle som om at porsjonene blir noe større, det kan også hjelpe om man har fargerik bård pynt rundt kanten på fatene. Da ser det ut som mer.
  • La en sprekk være en sprekk og la det bli med det. Ikke la samvittigheten lure deg til å tro at du har ødelagt alt. Legg det bak deg og glem hele greien, dette vil fungere bedre på sikt. Det er som oftest en ny dag med nye muligheter i morgen.
  • Fråts i vann - Tenk på vann som den klareste reneste helsetrylledrikk.Kroppen din elsker å få vann, ikke minst gjør huden din det! Dessuten demper det den verste sultfølelsen og holder orden på fordøyelsen!

 

Bevegelse, bevegelse, bevegelse

  • Bøtte-ballett - En husvask kan være en skikkelig trimøkt: Sett på noe drivende feiende rask musikk, dans i vei mens du gjør rent, legg inn noen ekstra kne- og tøy- og bøy i vaskingen; det er ingen som ser på deg!
  • Sniktrening - Hopp av bussen ett eller to stopp før, dette er slik aktivitet man ikke tenker over. Du kan også koble aktiviteter opp mot faste gjøremål. Slå to fluer i en smekk. Tren mens du ser nyheter, pusser tenner eller vasker opp.
  • Sitt aldri i ro mer en 30 min i strekk. Om det så bare handler om å reise seg for å ta en liten runde rundt i stuen, så vil dette bety bonus aktivitet som kan utgjøre mye i løpet av en dag
  • Del opp aktivitet. Man trenger ikke trene sammenhengene i over lengre økter hver dag. Deler du dette opp i 3 eller 4 mindre økter gir dette like mye og det er kanskje mer overskuelig å få til.

 

Vær tålmodig! Ikke gi opp! Du kan klare dette!