Tips til sunne og rimelige matvalg.

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.
  • Spar penger ved å gi mer plass til grønnsaker og poteter på middagstallerkenen og mindre plass til kjøtt.

 

  • Bønner og linser er sunne og rimelige og kan erstatte kjøtt.

 

  • Frosne grønnsaker kan være billig og passer til eller i mange retter, som i gryteretter og supper.
    Sausen i ekte spaghetti bolognese inneholder også mye gulrøtter.

 

  • Tradisjonelle grønnsaker som kålrot, kål, gulrot, løk og purre er stort sett rimelige hele året og kan være basis i mange retter - salater, supper, sauser, eller gryter.

 

  • Følg sesongene når det gjelder frukt og grønt. Har du lagringsmuligheter er høsten et godt tidspunkt for å kjøpe større mengder frukt, bær, grønnsaker og poteter.

 

  • Spar penger og fett ved å bytte pommes frites med for eksempel ovnsbakte poteter.

 

  • Fiskefilet, for eksempel av sei og laks, er ofte rimelige. Mange fiskeslag kan konkurrere med kjøtt i pris.

 

  • Hva får du for pengene?
    Rene produkter av fisk, fugl og kjøtt inneholder mer av viktige næringsstoffer og mindre fett og salt pr kg enn blandingsprodukter. Sammenlign pris per kilo matvare. Det finner du på hyllemerkingen.

 

  • Se etter billigere merkevarer innen ulike produktgrupper og benytt gode tilbud.

 

  • Kjøttdeig lages av ulike typer kjøtt og mager kjøttdeig er ikke nødvendigvis dyrere enn vanlig kjøttdeig.

 

  • Spis mer grovt brød og skjær tykkere skiver. Grovt brød holder deg lengre mett. Se etter Brødskalaen eller Nøkkelhullet.

 

  • Sunnere kornblandinger er som oftest billigere enn produkter med mye sukker.

 

  • Melk med Nøkkelhullet som ekstra lett og skummet melk er vanligvis ikke dyrere enn lett- og helmelk.

 

  • Magre kjøttpålegg, som kokt skinke eller kalkunfilet, koster nødvendigvis ikke mer enn kjøttpålegg med høyere fettinnhold. Frukt og grønnsaker egner seg også som pålegg.

 

  • Ikke kast rester. Bruk rester som pålegg (stekt fisk) eller i omeletter og gryteretter dagen etterpå.
    Rester kan også egne seg som kveldsmat eller fryses.

 

  • Mager kesam er et sunnere alternativ til rømme, og ikke dyrere. Kesam kan også brukes til å lage forskjellige typer dipp.

 

  • Frukt og grønt som snacks er billigere enn sjokolade og potetgull.

 

  • Vann er den beste tørstedrikk. Velger du vann istedenfor brus reduserer du både inntaket av sukker og utgifter.