Tips til en tradisjonsrik og sunn jul

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

Det er viktigere hva du spiser mellom nyttår og jul, enn hva du spiser mellom jul og nyttår, så unn deg tradisjonsrik og god julemat. Det kan være lurt å bestemme seg for noen dager du vil kose deg, slik at det ikke blir ribbe og pølser hver dag. Og ikke la jula vare i hele desember og januar. Mange spiser mer enn nødvendig i jula fordi de likevel skal starte ett nytt og bedre liv i januar. Dette er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.
Nyt jula, men ta bevisste valg.

 

  • Ha regelmessige måltider slik som ellers. Husk mellommåltidene.
    julekule1.jpg



  • Kun én porsjon til måltidet er en god regel. Spis sakte og nyt maten, kjenn godt etter, trenger du en porsjon til? Som oftest holder det med én.

  • Spis et lite måltid før du skal i selskaper. Slik unngår du å være skrubbsulten og overspise når du skal bort.

  • Spis fiskemiddager og kalkunmiddager- sunt og godt! Visste du at 200 g lutefisk gir like mye energi som 25 g ribbe? Juleskinke er også et magert alternativ.

  • Jula er høytid for bruk av fiskemat som pålegg. For eksempel sild og laks. Fisk tilfører kroppen omega-3 og ikke minst D-vitamin, et vitamin som er særlig viktig i disse mørketider.

  • Fyll opp tallerkenen med grønnsaker og få i deg “5 om dagen”. Sett fram et fruktfat som variasjon til kaker og konfekt.

  • Velg kjøttstykker med tynnest fettlag i butikken, fjern synlig fett fra kjøtt og lag eventuelt magrere sauser.

  • Bak en passe porsjon med småkaker, ikke så mye at du har rester til langt ut i januar. Ikke spis deg mett på kaker og snop, men smak og nyt. Begrens inntaket av småkaker og erstatt med frukt og usaltede nøtter (Obs: Nøtter er sunt, men kaloririkt, så pass på mengden). Velg gjerne nøtter med skall. Det tar tid å knekke og spise disse, og dette fører automatisk til at du spiser mindre. Visste du at 5 mandariner gir like mye energi som 4 valnøtter?

  • Velg lettbrus fremfor vanlig brus, lettøl eller LITE øl fremfor vanlig øl og cider uten tilsatt sukker eller LITE cider fremfor vanlig cider. Vann blir veldig godt og forfriskende med et par skiver sitron, lime, agurk eller bær i en mugge - den beste tørstedrikken!! Drikk alltid vann sammen med alkohol.

  • Vær i aktivitet! Kom deg ut og nyt vinterværet! Gå turer, skiturer, sparkturer, lek med barn og barnebarn i snøen osv.

 

 sunnmat1.jpg

 

I jula spiser vi ofte energitett mat. Det er mat som gir mye energi, men ikke nødvendigvis god metthetsfølelse, eller nødvendige næringsstoff. Potetgull er et veldig godt eksempel på slik mat. På bildet over ser du maten du kan spise for samme energimengde som en pose chips (300 g).