Tips som kan gjøre desserten sunnere

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

Fortvil ikke – dessertens dager er ikke forbi! Med noen enkle grep kan dessertene gjøres magrere, sunnere og mindre energirike. Husk likevel på at dessert er forbehold spesielle anledninger der du skal kose deg litt ekstra.

 

  • Bruk friske frukter og bær. Disse har lavt kaloriinnhold og er rike på fiber og andre viktige næringsstoffer. Du kan også bruke frosne eller hermetiske frukter og bær. Styr imidlertid unna produkter som ligger i sukkerlake.

 

  • Velg bort fromasjer og fløtepuddinger. Disse har som oftest et høyt innhold av fett, og da det mettede fettet. Et bedre alternativ er gelé, gjerne sukkerfri.
    Tips: Lag gelé med Fun Light Saft og gelatinplater!

 

  • Dersom du er glad i iskrem bør du bytte ut fløteisen med yoghurtis eller lettis. Da sparer du deg for mange kalorier og mye mettet fett. (Obs! når det gjelder yoghurtisene må man også tenke på om de er tilsatt noe ekstra. Inneholder yoghurtisen sjokolade, karamell og/eller nøtter blir kaloriinnholdet høyt selv om isen i seg selv er magrere.)
    Frukt- eller bærsorbet inneholder mindre kalorier enn fløteis, og er et bedre alternativ om man har lyst på noe kaldt og friskt. (Tips: frys lettyoghurt eller smoothie- forfriskende og sunt).

 

  • Bytt om på hva det er mye av! Istedenfor å servere is med litt friske bær – server friske bær med litt is.

 

  • Varme desserter metter ofte mer enn kalde – og da kan man servere mindre porsjoner. Prøv for eksempel fruktsuppe, bakte epler eller posjerte pærer.

 

  • Ikke pynt kaker og desserter med kremdotter, velg heller frisk frukt og urter. Det er lekkert på alle slags desserter, og du sparer kalorier og mettet fett.

 

  • Desserter som vanligvis serveres med krem, kan fremover serveres med mager vaniljekesam. Kesam inneholder mye mindre kalorier og mettet fett samt mer protein enn kremfløte.

 

  • Server desserten i felles bolle eller på felles fat! Da kan hver og en velge hvor stor eller liten porsjon dessert han/hun vil ha.

 

  • Generelt er gjærbakst et bedre alternativ (mindre kalorier, fett og sukker) enn sjokoladekaker, kremkaker og andre kaker med glasur og/eller fyll. Ved tilberedning av vafler, pannekaker, smuldrepaier og lignende kan oppskriften gjøres grovere og mer fiberrik ved å erstatte noe av det fine melet med grovere mel (sammalt hvete, kli, havregryn osv.) Sukkermengden kan reduseres og gjerne erstattes med kunstig søtning eller naturlig søte matvarer som most banan, raspet eple eller lignende.

 

des1.jpgdes2.jpgdes3.jpgdes4.jpg