Sunnere hurtigmat

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

Hurtigmat eller annen tilberedt mat som inntas på farten har gjerne et høyt innhold av energi, fett, salt og/eller sukker. Heldigvis har det de siste årene kommet inn flere sunnere alternativer på kiosker, bensinstasjoner og hurtigmatsteder.


Her er noen tips til hvordan du velger de sunneste alternativene av hurtigmat. Men husk, det aller smarteste, sunneste og billigste er å planlegge måltidet i forkant, og ha med seg matpakke.

 

Tips til sunnere hurtigmat:

 

  • Be om magre varianter av wiener- og grillpølser 
  • Velg burger med magert kjøtt, kylling eller fisk med grønnsaker og eventuelt litt dressing. Spør betjeningen dersom du er usikker på hva som er de magreste alternativene. 
  • Om mulig, velg grove pølse -og hamburgerbrød fremfor fint brød
  • Dressing har oftest et høyt fettinnhold, be derfor om å få ta på dressing selv (og da en liten mengde)
  • Ovnsbakte, kokte eller bakte poteter er sunnere og mindre energirikt enn chips eller pommes frites
  • Velg salat med grønnsaker og eventuelt fisk, magert kjøtt eller bønner/linser og valgfri dressing fremfor retter med majonessalat
  • Gå for grove bagetter/sandwich
  • På kafé: velg retter med fileter av fisk/fugl/kjøtt som er grillet, ovnsbakt, woket eller dampet fremfor panert mat som wienersnitsel, panert fiskefilet, kyllingnuggets eller lignende
  • Som snacks/mellommåltid, velg frukt og grønnsaker fremfor muffins, hveteboller, wienerbrød og sjokolade
  • Sorbet, nøkkelhullsmerket yoghurt eller Skyr er sunnere/magrere alternativer til iskrem
  • Vann og usukret mineralvann er den beste tørstedrikken!

 

Kilde: helsenorge.no