Sommer og istid

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

Det er sommertid og is-sesong. Ingenting er bedre en en kald forfriskning på en varm sommerdag.

Det finnes mange ulike typer is - fløteis, yoghurtis, lettis, saftis og sorbe. Spiser du is en sjelden gang iblant har det ikke så mye å si hvilken is du velger. Er du derimot blant de som spiser is nesten hver eneste dag i sommerferien er det lurt å tenke gjennom hvilke type is du velger og i hvilke mengder. Lettis og yoghurtis er bedre alternativer enn fløteis, men her må man passe på om det er tilsatt noe i isen. Nøtter, sjokolade, karamell, kjeks og o.l. øker energiinnholdet og kan gjøre at en yoghurtis likevel inneholder flere kalorier enn en ren fløteis. I tillegg har så klart størrelsen på isen mye å si. En Pinup inneholder ca. 120 kcal, mens en stor is som f.eks Lion King Size inneholder hele 416 kalorier (tilsvarer energimengden i en lunsj). Velg derfor de minste isene. Det er like mye nytelse i dem. Saftis og mange typer sorbe-is inneholder ikke fett, kun sukker. Disse inneholder dermed færre kalorier og er et mye lettere valg.


Det aller beste er å lage is selv av blant annet frukt, bær, juice, yoghurt o.l. Bruk fantasien!
Dette er veldig enkelt, mye sunnere og blir utrolig godt og friskt på smak.
Under finner du noen linker til nettsider med oppskrifter på sunne hjemmelagde iser av ulikt slag:

 

 2014_uke_26_bilde_1.jpg