Snart ringes julen inn

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

Når nettene blir lange og kulda setter inn osv…
Nå nærmer det seg jul og mange er kanskje i gang med julegavene allerede.


Julehøytiden er ofte forbundet med tid sammen med familie, venner og sosiale lag. Det bindes også en rekke tradisjoner og rutiner opp mot julen, som man ser frem imot gjennom høsten. Gjennom det å få besøk, dra på middag til venner og de tradisjonene julen bringer, vil det for mange være risiko for å få i seg mere kalorier en man trenger. Så her kommer noen tips om hvordan man kan legge til rette, slik at julens ro kan senke seg, livsstilsprosjektet kan ivaretas og tiden med familie og venner kan nytes.

 

Hva er julen for meg?

Det kan være en god ide å sette seg ned å tenke gjennom hva julen betyr for deg. Det å ha et klart bilde av hvilke verdier og tradisjoner som betyr noe for deg kan være et viktig hjelpemiddel. Det kan hjelpe deg med å opprettholde tradisjonene og verdiene i julen som gir deg glede og livskvalitet, samtidig som du opprettholder dine livsstilsendringer. Et godt bilde vil kunne gi deg muligheten til å ta bort kilder til ekstra kalorier som ikke inngår i disse tradisjonene.

 

Planlegg

Nok en gang; planlegging er et viktig hjelpemiddel til å være godt forberedt. Husk at planlegging ikke bare handler om lister og ting som er skrevet ned, men at planlegging like godt kan være å ha tenkt igjennom ting på forhånd. Planlegging rundt jul og matinntak er viktig fordi det ofte kommer flere situasjoner med potensiale for høyt kaloriinntak i denne perioden. Se på helheten og tenk igjennom hva du kan tillate deg, slik at du kan kose seg, men at den totale mengden ikke blir for store. Planlegging kan også legge til rette for å nyte den gode maten julen forbindes med i passe mengder og uten skyldfølelse i etterkant.

 

Vær realistisk

Det er et ordtak som sier: «Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som gjør deg feit». Det er noe sannhet i det. Men det er også dumt om det man gjør i julen nuller ut den gode jobben man har lagt ned i løpet av høsten. Fokus burde være på å kunne nyte julen og dens glede, samt å legge det opp slik at inntaket ikke blir alt for høyt.

 

Tips

  • Oppretthold tallerkenmodellen og mengde-anbefalingene ved julemiddagene. Dette kan begrense kalorioverskuddet på tradisjonelle julemiddager som ofte inneholde kaloritette råvarer.
  • Fri fra jobb gir muligheter for trening eller aktivitet. Utnytt dette, men ekstra trening veier nødvendigvis ikke opp for store utskeielser
  • Begrense inntaket alkohol og andre kaloriholdige drikkevarer
  • Ha en ide om hva du ønsker å kose deg med, og når det kan være passende å holde seg unna det lille ekstra. Prioriter gjerne, det blir fort vanskelig å holde oversikten om man velger litt dessert, kaker, alkohol, og snop.

 

Gledelig jul og godt nyttår!