Smoothies

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

smoothie1.jpgEt glass smoothie er et godt og sunt måltid. Det passer perfekt som et mellommåltid eller som et hovedmåltid hvis man f.eks tilsetter litt
kornblanding. Som kveldskos på lørdag passer det også ypperlig.
Det fine med smoothie er at det er enkelt å lage, og det kan varieres
i uendelig mange former. Bruk frukt og bær du liker og har i hus.

La deg inspirere av tipsene under til å lage en forfriskende smoothie!

 

 

  • Superenkelt! Det vanligste er å lage smoothie basert på friske eller frosne bær og frukter, sammen med yoghurt eller syrnet melk.

 

  • Slipp fantasien løs! Det geniale med smoothie er at du kan variere innholdet etter eget ønske og behov. Det er kun fantasien som setter en stopper.

 

  • Bidrar med viktige næringsstoffer! Yoghurt, melk og andre meieriprodukter inneholder proteiner, kalsium, B-vitaminer, jod og fosfor. Tilsetter du frukt eller bær, som for eksempel appelsin, mango eller jordbær, får du i tillegg i deg vitamin C.

 

  • Moden frukt egner seg godt! Bruk godt moden frukt i smoothien. Det gir mer smak.

 

  • Banan gir søtsmak! En godt moden banan gir mye søtsmak og dermed slipper du å tilsette sukker eller honning.

 

  • Urter gir en ekstra frisk smak! Ønsker du en ekstra spiss på smaken kan du tilsette friske urter som sitronmelisse eller mynte.

 

  • Isbiter gjør susen! Dersom du bruker friske bær i smoothien, må du bruke isbiter i tillegg for å få en tykk og god konsistens.

 

  • Frys ned overmoden frukt! Har du for mye frisk frukt som er i ferd med å bli overmoden? Skrell, kutt opp og frys frukten og bruk det i smoothie ved en senere anledning.

 

  • Lag is av restene! Har du smoothie til overs, kan du fryse ned restene i små saftsisformer, og ta dem frem på en varm sommerdag!

 

  • Plukk bær i bøtter og spann! Har du bærbusker i hagen, og klarer ikke spise opp bærene? Plukk dem, frys dem og bruk dem i smoothie ved en senere anledning.

 

  • Tykkere konsistens? Banan, yoghurt og isbiter gjør konsistensen tykkere.

 

  • Tynnere konsistens? Melk og juice gjør konsistensen tynnere.

 

  • Bruk yoghurt uten tilsatt sukker! Velg helst yoplait dobbel 0 % yoghurt, yoghurt naturell eller gresk yoghurt da disse ikke er tilsatt sukker og har en la

 

 

Tipsene er hentet fra Den ultimate smoothieguiden på Melk.no.

På denne siden finner du også mange spennende smoothie oppskrifter.

 smoothie2.jpg