Bygg – en sunn og næringsrik kornsort

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

I Norge har bygg blitt dyrket i flere tusen år, og har tradisjonelt blitt brukt blant annet i vassgraut og flatbrød. Bygg er sunt og næringsrikt, har en god smak, og kan brukes både i gjærbakst eller som et sunnere alternativ til risengrynsgrøt. Videre kan byggris være et alternativ til andre karbohydratkilder til middag. 

Næringsinnholdet i byggryn tilsvarer sammalt hvete og rug. Kornsorten er naturlig rik på protein, som blant annet er viktig for vedlikehold av muskelmasse. Videre inneholder bygg en type løselig fiber kalt betaglukaner. Det er vist i studier at betaglukaner kan virke kolesterolsenkende ved et inntak på 3 g per dag. En porsjon byggrynsgrøt inneholder ca. 2 g betaglukaner.

 

Slik kan du lage byggrynsgrøt selv:


Oppskrift til 4 porsjoner:

  • 2 dl byggryn, tørre
  • 1 l ekstra lettmelk/ skummet melk
  • ½ ts salt


La byggrynene ligge i kaldt vann natten over. Hell fra bløtevannet.
Kok opp melken, ha i grynene og la grøten småkoke på svak varme i 45 minutter. Rør av og til. Smak grøten til med salt.
Serveres med syltetøy, rørte bær eller frisk/tørket frukt og kaneldryss.

 

 

For den som trenger et lettvint og godt måltid:

Fjordland lanserte i februar 2013 en byggrynsgrøt laget på melk, byggryn og litt salt.
Grøten har i seg selv en rund og søtaktig smak!
Friske bær eller frisk/tørket frukt og kanel på toppen smaker godt.


bygg.jpg

Foto: Fjordland AS, Ofossen Mølle.

Kilde: Melkedråpen, informasjonsblad om ernæring fra Tine.