Salt

Skrevet klinisk ernæringsfysiolog ved Evjeklinikken.

Salt (NaCl) består av ionene natrium (Na) og klorid (Cl). 1 gram salt inneholder 0,4 gram natrium. Natrium har viktige funksjoner i kroppen vår. Det er blant annet med på å regulere blodtrykket og blodvolumet, viktig for nervefunksjonen, viktig for transport av ulike næringsstoffer og for at det skal være en korrekt balanse mellom syrer og baser. Får man mangel på natrium vil det gi sirkulasjonsforstyrrelser og i verste fall død. Det er sjeldent at mennesker her til lands utvikler natriummangel, men det kan skje dersom man svetter ekstremt mye uten å tilføre væske med natrium eller hvis man kaster oppe eller har diare over en lengre periode uten å få tilført salt.

 

Hvor mye salt får en gjennomsnittsnordmann i seg hver dag, og hvorfor er det ikke gunstig med et høyt saltinntak?

Natrium har viktige funksjoner i kroppen, så vi trenger å få tilført det via kosten. Problemet er bare at vi i dag får i oss alt for mye salt. Gjennomsnittsinntaket i de nordiske landene ligger på 10-12 gram per dag (korresponderer til 4-5 gram natrium). Målet i befolkningen er å redusere inntaket til 5-6 gram per dag (korresponderer til 2-2,3 gram natrium). Dette er spesielt viktig for personer med høyt blodtrykk, høy BMI og med økende alder. Det er en klar sammenheng mellom et høyt inntak av salt og høyt blodtrykk. Allerede på 1930 tallet hadde man kjennskap til dette. En forsker med navn Kempner behandlet pasienter med høyt blodtrykk med en kost som besto av saltredusert ris og frukt (<2 gram salt/dag). Han fant at blodtrykket ble drastisk redusert av denne behandlingen. I områder hvor menneskene får i seg lite salt forekommer ikke høyt blodtrykk, mens i områder med et høyt saltinntak, som i nord Japan, har 30- 35 % av befolkningen høyt blodtrykk. Mange studier har siden 1930 bekreftet sammenhengen mellom saltinntak og høyt blodtrykk og sett at det å redusere saltinntaket resulterer i lavere blodtrykk. Denne blodtrykksenkende effekten av saltrestriksjon er størst hos personer som i utgangspunktet har høyt blodtrykk og for de som ikke har et optimalt kosthold. De som spiser i tråd med de norske kostanbefalingene vil ikke oppleve samme effekt av saltrestriksjon. Høyt blodtrykk er ugunstig for helsa fordi det øker risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer. Salt er ikke den eneste kostholdsfaktoren som påvirker blodtrykket vårt. Kalium, omega-3 fettsyrer og et kosthold i tråd med de norske kostanbefalingene vil kunne redusere blodtrykket, mens et høyt inntak av alkohol og kaffe (ca. 5 kopper/dag) vil kunne øke blodtrykket. Regelmessig og moderat fysisk aktivitet har også en blodtrykkssenkende effekt.  

 

Hvilke matvarer inneholder mest salt?

Salt sniker seg inn overalt, og det er spesielt mye tilsatt i ferdigmat. Helfabrikata som hermetikkmat, Fjordland middager (de nøkkelhullsmerkede har mindre salt, så de er et gunstig middagsvalg), “fast food” og halvfabrikata som suppe-, saus- og gryterettposer inneholder MYE salt. Spekemat, røkt kjøtt og fisk er også saltbomber. Margarin og smør inneholder en del salt. Noen drikker, slik som Farris, buljonger og “rett i koppen”-supper inneholder mye salt. Det samme gjør snacks og spesielt da potetgull, salte nøtter, lakris og noen typer kjeks. En del krydderblandinger har salt som hovedingrediens (PS! les varedeklarasjonen).

 

Hvordan kan man redusere inntaket av salt?

Tips:

  • Begrens bruken av salt i matlaging. Bruk eventuelt Seltin. Seltin er et salt hvor natriuminnholdet er redusert med 50 % og erstattet med kalium. Seltin kan ikke brukes til konservering eller graving av mat pga det lave natriuminnholdet. Seltin skal ikke brukes av personer med nyresvikt pga kaliuminnholdet.
  • Ikke salt maten ved bordet.
  • Bruk friske urter og/eller krydder for å sette smak på maten.
  • Bruk sitronsaft for å gi maten smak.
  • Begrens bruken av ferdigmat/fast food og spekemat. Lager du maten fra bunnen av selv, vet du hva du får i deg.
  • På restaurant eller på besøk hos familie og venner, be om å få maten tilberedt med lite eller ingenting salt.