Trening kan fungere som medisin

Anbefalt av idrettspedagog ved Evjeklinikken.

Idrettspedagog ved Evjeklinikken anbefaler denne artikkelen, som er hentet fra Aftenposten.no

Klikk her for å åpne artikkelen på Aftenposten.no (krever abonnement). Artikkelen er vist nedenfor i denne e-posten.

 

Trening er ikke én medisin for hjernen.
Det er 50 eller 100 medisiner for hjernen.

2016_uke_50_bilde_1.jpg

Artikkel av Halvor Ekeland, publisert i Aftenposten 18. november 2016

 

Norsk og svensk forskning er samstemte: Trening kan ikke bare bedre helsa. Trening kan fungere som medisin.

De fleste har hørt at trening er sunt for kropp og sjel. Den svenske psykiateren, Anders Hansen, mener det er enda viktigere enn folk flest tror.

- Jo mer man leser om dette temaet, desto mer motivert blir man. Det handler ikke om almene helseflosker. Det er «hardcore» forskning, sier Anders Hansen.

 

Handler om å lære seg stressmestring
Hansen er overlege i psykiatri ved Karolinska institutet i Sverige. Der har han studert treningens effekt på hjernen. Han forklarer at fysisk aktivitet har positiv effekt på både den mentale og fysiske helsa, både på kort og lang sikt. Viktigst av disse er effekten på den mentale helsa i et langtidsperspektiv.

- Det er utrolig interessant å se hvor vanvittig viktig det er for hjernen at man er fysisk aktiv. Alle vet at man føler seg bedre, men det har vist seg at det påvirker alt – kreativitet, konsentrasjon, minne og stressmestring, sier han.

 

Nettopp stressmestringen blir vesentlig av regelmessig fysisk aktivitet.

- Det som skjer med stresstoleransen er at hjernen har et antall innebygde bremser for stress. En av disse sitter i det som kalles for hippocampus, som er hjernens minnesentrum, og en annen sitter i pannelappen. Begge disse områdene av hjernen kan dempe stressystemet, og de styrkes av fysisk aktivitet. Hippocampus vokser til og med av fysisk aktivitet, forklarer Hansen.

 

Han får støtte av professor i psykiatri ved Universitetet i Oslo, Egil Wilhelm Martinsen.

- Vi vet at under langvarig psykisk stress vil det området av hjernen skrumpe, og at ved virksom behandling vil denne delen av hjernen vokse.

 

Noen studier viser også at kan påvise at denne delen av hjernen vokser etter trening. Det er ikke entydig, men noen undersøkelser viser det, forklarer Martinsen.

- De fleste opplever stress i hverdagen. Trikset er ikke at man skal unngå stress, men å lære seg å mestre det bedre. Da er fysisk aktivitet fantastisk, sier Hansen entusiastisk.

 

Mer effektivt enn medisiner?
Hansen mener trening er spesielt viktig i vinterhalvåret. Manglende sollys gjør at den mentale helsa gjennomsnittlig blir dårligere.

- Prioriter trening. Se på det som en ren humørmedisin. Se på det som at du fungerer bedre i hverdagslivet. Gå ute i 20-30 minutter, gjerne når det er dagslys. Vi trenger det dagslyset vi får i oss. Har man ikke mulighet på dagen er det selvsagt bedre å gjøre det på kvelden enn ikke å gjøre det i det hele tatt, sier han.

 

Hansen bruker ordet medisin om trening. Norges fysioterapiforbund hadde for noen år siden en kampanje hvor de delte ut treningstrøyer med skriften "Min medisin er fysisk aktivitet".

- Trening er ikke én medisin for hjernen. Det er 50 eller 100 medisiner for hjernen. Det samme er det for kroppen. Det er helt avgjørende for at vi skal fungere, både kroppen og hjernen, mener Hansen.

 

Nok en gang er Martinsen enig.

- Det vi vet er at uansett hva slags plager man har psykisk, enten det er angst eller depresjon, så er det en naturlig reaksjon å trekke seg tilbake eller isolere seg. Tilbaketrekning og isolasjon med påfølgende fysisk inaktivitet demper psykiske plager på kort sikt. Men på lang sikt vil denne tilbaketrekningen bidra til å vedlikeholde psykiske plager. Det å begynne med fysisk aktivitet kan være en form for behandling, mener han.

 

Videre forklarer Hansen nøyaktig hvorfor den mentale helsa bedres:

- Det som skjer umiddelbart er at det blir mer blod til hjernen. Blodtilførselen øker med 20 prosent. Når jeg går meg en tur har jeg 20 prosent mer blod i hjernen. Det er som en bil som får mer drivstoff, den fungerer bedre, mener han.

 

Det mest effektive er kondisjonstrening, 30-40 minutter, tre ganger i uka, mener Hansen. Men all trening vil være med på å bedre den mentale helsa.

 

Gullblandingen
- Undersøkelser viser at trening har omtrent samme effekt i behandling av depresjon som medisiner eller samtalebehandling, slår Martinsen fast.

 

I tillegg til å være professor i psykiatri ved Universitetet i Oslo, har han forsket på fysisk aktivitets påvirkning på den mentale helsa.

- Folk som er fysisk aktive har mindre sjanse for å bli deprimert, få demens og utvikle misbruk og avhengighet av rusmidler. Det har en forebyggende effekt for noen psykiske lidelser. Det kan også brukes som behandlingsmetode. Det viktigste er dette med depresjon. Vi fant også det. Trening har en effekt på noen angstlidelser. Det kan også ha effekt på noen spiseforstyrrelser, mener Martinsen.

 

Også det som i Norge kalles en vinterdepresjon kan forebygges med fysisk aktivitet.

- Du merker at du blir trøttere og trenger mer søvn. Søtsuget øker. Det er vinterdepresjonen, tretthet og økt søvnbehov. Om det skal kalles depresjon eller ikke kan diskuteres. Det aller beste er sollys kombinert med aktivitet. Det er gullblandingen, sier forsker Martinsen.

 

Som Martinsen pleier å si:

- Når du beveger kroppen, så beveger du tankene.