Truger

Skrevet av Torhild Gletne, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Hvordan bruke truger?


Trugene blir festet til føttene med hurtiglåsende bindinger. Du kan velge om du vil bruke staver eller ha armene fri, men treningseffekten blir størst med staver. Trugegang er ikke avhengig av skispor og godt føre – alt du trenger er litt snø. Det eneste du må lære, på samme vis som i stavgang, er å bruke stavene riktig. Trugegang kan variere fra lett anstrengende til ekstremt krevende. Det er selvfølgelig terrenget som har mest å si for intensiteten, men snødybden og føret har også betydning. Dyp og løs snø er krevende, mens det er betydelig lettere å gå på hard skare.

Gode treningstruger skal være mellom 21 og 25 tommer store; de største trugene brukes til toppturer, jakt og trening i løssnø. Trugene må ha gode hengslede eller fjærbelastede bindinger slik at de er komfortable å gå med. De må ha en sterk og spenstig duk og tåle bruk i ulikt terreng og på ulikt føre. Rammen på trugene må være laget i et spesiallegert lettmetall, med klør i lettmetall eller rustfritt stål. Stavene du bruker ved trugegang bør ha et godt håndtak og samme type rem (”hanske”) som moderne staver for stavgang og langrenn. Trinsene bør være store slik at de kan brukes i løs snø. Trugestaver er gjerne 5–10 cm lengre enn staver for stavgang, siden trinsene ofte vil synke litt ned i snøen.

Å gå på truger har mange fordeler:

  • Det er effektiv trening, du trener både styrke og utholdenhet.
  • Du forbrenner mange kalorier.
  • Det er liten risiko for skader.
  • Det er ingen teknisk aktivitet, det er lett å lære å gå på truger.
  • Det er så morsomt at du glemmer at du trener.
  • Trugegang er ikke avhengig av spor og smøring.
  • Du kan gå hvor som helst ute i naturen.

 

2015_uke_08_bilde_1.jpg