Tips for hverdagen

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Hva skal til for å lykkes med livsstilsendringen? Veldig kort sagt, er det 3 ting:

  1. Et mål.
  2. En plan.
  3. Følg planen. «Just do it» som NIKE sier!


Personlig har jeg oppdaget at mat og ernæring er VELDIG viktig. Nå pleier stadig flere å si;
Mat = KG, Trening = Gram.
Les dette rett! Dette går selvfølgelig ikke på bekostning av trening. Trening er bra medisin!

Men mitt poeng er et emne som jeg mener ikke blir verdsatt så mye som det burde, nemlig: AKTIVITET!
Jeg sikter til vanlige hverdagsaktiviteter; som å arbeide i hagen og huset, gå turer, sykkelturer osv.
Rett og slett å bruke kroppen som et transportmiddel. Å øke hverdagsaktiviteten kan absolutt gi veldig gode resultater sammen med fornuftig valg og inntak av mat.

Vegard Nilsen, overlege ved Sykehuset Sør i Kristiansand hadde en flott artikkel i avisen for en tid tilbake som het: «Trening løser ikke aktivitetsproblemet». Jeg har sammenfattet denne artikkelen (vist nedenfor) og her kan du lære meget.

For all del: Ikke slutt å trene, men ta med aktiviteter også - så blir det veldig komplett og det er ikke vanskelig å få til forandringer til det bedre i dette mønsteret. Les, lær og gjør!

 

 Utdraget nedenfor er hentet fra artikkelen "Trening løser ikke aktivitetsproblemet" som er skrevet av
Vegard Nilsen, overlege ved Sykehuset Sør i Kristiansand

Artikkelen er publisert på nettsiden til Fædrelandsvennen. Klikk her for å åpne artikkelen på nettsiden til Fædrelandsvennen. (NB: Visning av artikkelen krever abonnement ved www.fvn.no)



Trening løser ikke aktivitetsproblemet

  • «Gjennomsnitts-nordmannen spiser mindre og trener mer enn i 1970. Likevel har vekten blitt høyere og formen dårligere sammenliknet med det den var for 43 år siden».

 

  • «Folk har et glansbilde av seg selv og hvor aktive de er. Det har de inntil de setter på seg en skritteller, da blir resultatet plutselig objektivt og målbart. Da får vi med oss det totale aktivitetsnivået som utgjøres av treningsaktiviteter og hverdagsaktiviteter til sammen».

 

  • «Der som du erstatter 1 times daglig TV/PC bruk med husarbeid, hagearbeid eller andre oppegående aktiviteter økes den ukentlige forbrenningen mye mer enn ved tre harde treningsøkter per uke».

 

  • «En gårdbruker for 60 år siden hadde like høyt energiforbruk som toppidrettsutøvere. Som for eksempel Petter Northug som trener hardt i noen timer for så å ligge helt rolig etterpå. Mange overvurderer betydningen av trening og undervurderer betydningen av hverdagsaktiviteter».

 

  • «Vi må redusere tiden vi bruker til å ligge og sitte. Sove må vi og sovetiden bør ikke reduseres. Det er tiden foran TV og PC man må diskutere med seg selv – forutsatt at man vil øke sitt aktivitetsnivå.»

 

  • «50 % av alle reiser under en kilometer skjer med bil… 50% av alle bilturer er under 5 km. Det handler om å bruke kroppen som transportmiddel om du skal noe. Man må benytte mulighetene hverdagene gir for å bruke kroppen og sørge for gode aktive rutiner i hverdagen».

 

 Forfatter: Vegard Nilsen, overlege ved Sykehuset Sør i Kristiansand