Pilates

Skrevet av Torhild Gletne, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Josef Pilates utviklet denne treningsmetoden tidlig på 1900-tallet.

Pilates er en form for fysisk trening med stabilitet og kroppskontroll som mål. Pilates er en form for styrketrening, men det handler ikke om å få store definerte muskler, men smidige og sterke muskler. Fokus er statisk styrke, ikke dynamisk styrke, og at den indre støttemuskulaturen bygges opp fra bunnen av, slik at kroppen kan bæres på en korrekt og flott måte. Pilates utføres med rolige, små og skånsomme, men effektive øvelser. Øvelsene gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. Under trening er utøveren hele tiden i bevegelse og stopper ikke opp i statiske posisjoner. Alt skjer i takt med rolig innpust og utpust.

Pilatesmetoden brukes i dag over hele verden og stadig flere ulike former for terapeuter benytter seg i dag av Pilatesmetoden, slik at pasientene kan delta aktivt i sin egen behandling. Mange treningssentre har også pilatestimer, både for nybegynnere og viderekommende, og både med og uten utstyr. Det er også mange flotte pilates trenings-DVD'er å få kjøpt til hjemmebruk. En av mange nettbutikker er www.pilatesroom.no

Josef Pilates uttalte en gang:

  • Etter 10 ganger vil du kunne føle forskjell.
  • Etter 20 ganger vil du kunne se forskjell.
  • Etter 30 ganger vil du ha en helt ny kropp.