Opprettholde fysisk aktivitet gjennom sommeren

Skrevet av Torhild Gletne, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Sommer, sol og varme er for mange av oss tid for å koble ut, slakke litt på rutinene, og ta dagene litt som de kommer.

Er det da mulig å opprettholde den fysiske aktiviteten som vi har resten av året når det ikke frister å gå inn på ett treningsstudio, eller kanskje ikke trene i det hele tatt? Det er varmt og sola steiker, det frister ikke en eneste plass å bevege seg noe som helst.

For mange er det alt eller ingenting. Enten så er aktiviteten og treninga helt på topp, eller så tenkes det at «Jeg får ikke gjort så mye som jeg skal, så da gidder jeg ikke å gjøre noe» Er det noen som kjenner seg igjen?

Ja, det går faktisk an å opprettholde den fysiske aktiviteten gjennom hele sommeren uten å måtte bruke mange timer på studio i løpet av uka. Å slå plenen, rydde i hagen, vaske bilen, hogge ved, stable ved er flotte aktiviteter som må gjøres, og som er med på å opprettholde den daglige aktiviteten. Bade, svømme, leke med barn er fantastiske aktiviteter.

Sommer er ferie og fri. Kanskje hele familien har fri? Hva med å lage en aktivitetskalender der du har en aktivitet hver dag, som du kan gjøre alene eller sammen med andre? En oppdagelsestur i skogen, sykkeltur, spille badminton, leke sisten. Eller er det en topptur du lenge har lyst til å bestige? Hva om å ha det i aktivitetskalenderen én av dagene. Smør niste, ta med masse vann i sekken og dra av sted. Å gå i naturen er veldig god trening.

Eller har du ei løype du ofte går, så er det kanskje ett tre langs løypa, en stein eller noe du kan løfte på?
Noen push-ups mot tre, løfte litt på en stein, stå i planken mot en stein, ta noen raske knebøy eller gå i utfall. Plutselig så har du fått både styrke, kondisjon og rekreasjon i samme tur.


Egentlig så er det bare fantasien som stopper oss. Husk, ALT ER BEDRE ENN INGENTING !
God og aktiv sommer, folkens !