Nøkkelen til fettforbrenning

Skrevet av Tim Grevenstuk, fysioterapeut ved Evjeklinikken.

Du forbrenner en større mengde fett på moderat intensitet enn ved høy intensitet når du ser på hvor mye av den totale forbrenningen som er fett. Dette faktumet har skapt en evigvarende kontrovers om hva som er den mest fornuftige treningsformen for å gå ned i vekt: å trene litt roligere eller hardt.

Under høyintensiv trening trenger kroppen flere rask konverterbare kalorier som kommer fra karbohydrater for å dekke det store energibehovet. Når du beveger deg på et relativt rolig tempo er energibehovet lavere, og kroppen kan i større grad benytte seg av det tregere konverterbare fettet som brensel.

Studier viser at trening ved 65 – 80 % av makspuls (dvs. en puls mellom 105 til 130) maksimerer fettforbrenningen under en økt. Men den krever adskillig færre kalorier per minutt enn høyintensiv trening.

I og med at vektreduksjon tross alt handler om energibalanse – kaloriinntak og kaloriforbruk – er nøkkelen til å oppnå vektreduksjon med trening å bruke sunn fornuft. De fleste av oss forbruker bare 200 – 300 kcal ved en 30 minutters moderat intensiv treningsøkt. For å skape et riktig energiunderskudd (f.eks 500 kcal) må man enten få opp intensiteten, eller trene lengre. Så enkelt.

Valget er opp til deg.