Jeg har ikke tid til å trene

Skrevet av aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Har du noen gang sagt det, eller har hørt noen si det?
Er du en av dem som tror at du har ikke tid til å trene?


Du må spørre deg selv hvilke utfordringer du har gjennom dagen.
Hvordan kan du finne balanse i hverdagen mellom jobb, familie og sosiale aktiviteter?


Det er 24 timer i et døgn, og de fleste jobber cirka 7,5 timer i døgnet og sover opp til 8 timer i døgnet.
Men hva gjør du med resten av tida? Leverer/henter ungene i barnehage/skole, lager mat, spiser mat, rydder hus og hage, hjelper til med lekser, treffer kamerater, ser på TV, ser foran dataskjermen.

En rapport fra Norges idrettshøgskole viser at de mest travle, de som jobber mest, også finner mest tid til trening. Fysisk aktivitet gir oss mer energi til å takle hverdagen, så de som tar seg tid til å trene får mer overskudd.

 

Her er noen tips til de som vil få trening inn i en hektisk hverdag:

  • Lag en plan for uka hvor du legger inn treningene i hverdagen.
  • Legg treningsklærne klare dagen før - det sparer tid.
  • Se en time mindre på TV/data på kvelden - tren i stedet.
  • Gå, sykle, gå på ski eller løp til/fra jobb.
  • Hvis du tar buss eller tog, gå ut 20-30 minutter før arbeidsplassen og gå/løp resten av veien.
  • Involvere hele familien i trening/aktivitet ved å gå på ski, ta en gåtur, tur i bassenget, sykkeltur, blåbærtur og så videre.
  • Få kameratene med ut på tur istedenfor å sitte hjemme og drikke kaffe og spise kaker.
  • Tren før jobb.
  • Ta en gåtur/skitur/løpetur mens du venter på ungene når de er på sin trening.
  • Hvis du sitter mye på møter, se om det er mulig å ta et av møtene ute på gåtur. Det er ofte mange gode ideer som blir født når man går tur.
  • Tren på jobb.
  • Snakk med arbeidsgiveren om det er mulig om alle i firmaet kan trene sammen en time hver uke i arbeidstida, da får arbeidsgiveren bedre og friskere arbeidskrefter.
  • Hvis arbeidsgiveren ikke vil gi fra seg en time i uke til trening, kan dere allikevel trene sammen straks etter jobb, og så kan du hente ungene på vei hjem fra jobb.
  • Skal du først sitte foran TV så kan du kombinere det med trening på terapiball, lette øvelser på matte, styrkeøvelser eller sykle på ergometersykkel hvis du har det.