Hvorfor blir vi støle?

Skrevet av Tim Grevenstuk, fysioterapeut ved Evjeklinikken.

Vi har vel alle vært der. Du hadde en skikkelig første treningsøkt etter ferien, begynte med en helt ny treningsform, eller gikk en lang dagstur. Det var da ikke så verst, tenker du etterpå. Men pipa får en litt annen lyd når du skal gå ned trappa til stua dagen etter. Lårene er så stive at du må klamre deg fast til gelenderet og stavre deg nedover. Hva kommer det av?


Det ikke finnes noe sikkert svar på hva som skjer i kroppen når du blir støl. Det har kommet mange hypoteser gjennom tidene. Før var det blant annet vanlig å legge skylda på melkesyren. Melkesyre er et stoff som produseres når musklene trenger mye energi på kort tid og ikke får tilgang på nok oksygen – gjerne i sammenheng med utholdenhetstrening. Mengden melkesyre vil etter hvert bli så høy at muskulaturen stivner og det blir vanskelig å fortsette treningen med samme intensitet.


Men melkesyren regnes altså ikke lenger som en forklaring på hvorfor du er støl dagen etter trening. Melkesyren er borte etter en time. Du kan ha et skyhøyt nivå av melkesyre når du trener utholdenhet uten at du blir støl dagen etter.


Den mest sannsynlige forklaringen er små rifter eller skader i muskulaturen som oppstår når du gjør en uvant bevegelse med mye belastning. Resultatet er en betennelsesreaksjon som gir vonde og ømme muskler noen timer etter økten er fullført, og er på sitt verste 24 - 48 timer etter treningen. Enhver treningsprosess er en form for nedbrytning. Dermed svarer kroppen med å bygge seg opp igjen for å kunne tåle en høyere belastning neste gang du trener.


Det er ikke sikkert riftene i musklene er ene og alene ansvarlig for hvor støl du føler deg. Stølhet kan være utløst av en slags betennelsesreaksjon hvor immunceller utløser stoffer som stimulerer smertesensorene.


Uansett hva som måtte forårsake stølheten, er det ikke noe å være bekymret for. Det er ikke noe farlig å være støl, annet enn at det er ekstremt ubehagelig. Du kan godt trene når du er støl, men det er ikke sikkert om du vinner så veldig mye på å trene de samme øvelsene kort tid etter første økt når beina skriker.


Det anbefales å vente til det verste er over før du begir deg ut på en ny økt med de samme øvelsene. Men det er ikke noen unnskyldning for å legge deg på sofaen de neste dagene. Det er ingenting i veien for å drive med annen aktivitet mens du venter på å bli bedre.


Ikke nok med at vi ikke vet nøyaktig hva det er i kroppen som gjør oss støle – det finnes heller ingen effektiv behandling som hjelper mot smertene. Det er mange ulike strategier som er undersøkt – deriblant: massasje, kuldeterapi, kompresjonsklær, antioksidanter, proteintilskudd og tøying. Dessverre er det ingenting som har en vitenskapelig påvist effekt mot stølhet. Det eneste som virker mot stølhet, er å komme deg i form og trene regelmessig.

 

Kilde:
Forskning.no 01.06.2016