Hva er forskjellen på en som trener og en som ikke trener?

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Hvordan komme i gang igjen hvis det har stoppet opp?

Det viktigste er å komme i gang. Du behøver ikke planlegge i det vide og det brede. Kanskje har du vært flink til å trene en periode, men av en eller annen grunn har det stoppet opp? Da kan det være litt tøft komme i gang igjen. Da er «dørstokkmila" seig.

Ikke sett deg ned og lag en stor og innviklet treningsplan med masse øvelser, sett og repetisjoner, tider og dager. Da er det heller bedre å komme seg ut og gå en tur og planlegge underveis mens du går. Gjør det enkelt. Start med noe du liker og behersker. Planlegg kun den første treningen. Når du da har bestemt deg for å begynne å trene med noe, så gjelder det å finne en dag. I dag er det søndag og du bestemmer deg for å begynne å trene på tirsdag. Det er bra, men det er en viktig detalj du må ha med: Når på tirsdag skal du trene? Sett av en tid da du har minst «stress» og størst mulighet til å greie å gjennomføre treningen.
Nå har du bestemt deg for hva du skal trene med, hvilken dag og tid på dagen. Da har du en plan og alt bør være klart.

Nå har du lagt et mildt press på deg selv - du har en avtale og hodet ditt vil prøve å hjelpe deg til å gjennomføre den. Det viktigste nå er ikke resultatene, men at du gjennomfører treningen! Når denne første treningen er gjort, så planlegger du neste trening på samme måte. Ta én og én trening, ikke stress. Gjør du dette, vil du få nye resultater og du vil gå videre. Etter en stund kan målsettingen være å gjennomføre treningen for eksempel 3 ganger per uke. Da vil det ikke føles så vanskelig, og du har dermed utviklet et enkelt system som hjelper deg mot dine mål.

Så hva er forskjellen på en som trener og en som ikke trener? 1 trening er forskjellen!
Kom igjen, kom deg selv i gang. Dette greier du!