Du kan trene og se på TV samtidig

Skrevet av Widar Winther, aktivitetsveileder ved Evjeklinikken.

Er du glad i alle reklameavbruddene i filmene du ser på TV? For meg er det lidelse, og enten zapper jeg over til noe annet i pausene, eller verre - jeg går og sjekker om det er noe jeg kan spise i skapet eller kjøleskapet...
Ikke bra!

Nå har jeg funnet på noe lurt (mener jeg). Det er både «to fluer i ett smekk», ikke får jeg i meg ekstra kalorier (faktisk det helt motsatte) og ikke får jeg dårlig samvittighet etterpå heller.

 

Det krever litt planlegging og innsats:

  • Velg en film eller program du vil se, på en reklamekanal.
  • Ta på noe greit tøy å trene i.
  • Gjør klart treningsskjema (se tabellen nedenfor) og noe å skrive med.
    Ha gjerne ei flaske vann med deg også.
  • Sett deg i godstolen og begynn å se på filmen.
  • TRENING 1: Push-up
    I første reklamepause tar du push-ups. Så mange du greier i denne pausen.
    Noter antallet du greide i skjemaet.
    Så er det tilbake i godstolen å se videre på film.
  • TRENING 2: Sit-ups
    I andre reklamepause tar du sit-ups. Så mange du greier i denne pausen.
    Noter antallet du greide i skjemaet.
    Så er det tilbake i godstolen å se videre på film.
  • TRENING 3: Knebøy (ikke knær foran tær).
    I tredje reklamepause tar du knebøy. Så mange du greier i denne pausen.
    Noter antallet du greide i skjemaet.
    Så er det tilbake i godstolen å se videre på film.
  • TRENING 4: Skulderpress (bruk f.eks. to 1,5 liters brusflasker med vann).
    I fjerde reklamepause tar du skulderpress.Så mange du greier i denne pausen.
    Noter antallet du greide i skjemaet.
    Så er det tilbake i godstolen å se videre på film.
  • SISTE TRENING: Burpee
    I fjerde reklamepause tar du burpees.
    Stå oppreist, legg deg ned på magen på gulvet og reis deg opp igjen.
    Kan du ikke dette, så kan du sitte i stolen, reise deg opp og sette deg ned igjen.
    Så mange du greier i denne pausen. Noter antallet du greide i skjemaet.
    Så er det tilbake i godstolen å se videre på film.

 

Har du gjort dette så har du trent i dag, og du har «slått to fluer i et smekk».
Neste gang prøver du å slå rekorden din. Igjen og igjen… det blir det resultater av!

 

    

     DATO     

   ANTALL

   PUSH-UPS   

   ANTALL

   SIT-UPS   

   ANTALL

   KNEBØY   

   ANTALL

   SKULDERPRESS   

   ANTALL

   BURPEES   

  1            
  2            
  3            
  4            
  5              
  6             

 

Tips:
Dette bør du kanskje ikke gjøre i «primetime» familie film, men er heller noe du kan gjøre når ikke hele familien vil se på TV. Det er mulig å finne løsninger her. Noen har en ergometersykkel i stua. (Jeg har det, men nå skal det tilføyes at jeg bor alene med min hund). Det er fullt mulig å sykle samtidig som man ser på ett program. Veldig flott om vinteren!

Mulighetene er mange! Stå på! «Det er lov å tenke litt utenfor boksen.»