Bli høstpigg

Skrevet av Linda Marie Ødegård, helsesekretær ved Evjeklinikken.

Høsten er her og snart kommer de små hvite flakene dalende. Overgangen kan føles litt tøff, men det finnes knep for å forvandle høstdepresjonen til høstglede.

Høsten er her. Farvel til herlige sommerkvelder og sløve dager ved stranden. Omstillingen kan gå mer eller mindre smertefritt. Mange føler seg litt nedtrykt når ferien er over og man må returnere til hverdagen.

Men fordi høsten alltid kommer, og vi til og med vet når den kommer, så har vi en gylden mulighet til å forberede oss og skape de beste forutsetningene for en riktig koselig årstid. Innenfor psykologien startet en ny bevegelse for drøye ti år siden; positiv psykologi. Den fokuserer på det som faktisk bygger opp det beste i livet, hvilke faktorer som bidrar til at vi føler oss riktig bra. Fokuset ligger på at mennesker vil leve meningsfulle liv og utvikle styrkene sine.

Betydelige forandringer, motganger og risikoer er de vanligste fartsdumpene på veien.

 

4 enkle knep:

 

1. Øv deg på motganger

Selvtillit til å stole på at du faktisk kan håndtere en vanskelig situasjon når den oppstår er første steget. Tiltro til deg selv får du gjennom erfaringer; ”dette har jeg fikset før”. Så jo flere motganger du klarer, desto flere gode erfaringer gir du deg selv.

Gjør slik:
Velg en oppgave som føles vanskelig og som du har gruet deg for å gjøre. Bryt den ned i mindre utfordringer som føles mer håndterbare. Gjør én utfordring av gangen og belønn deg selv for hvert steg du tar mot målet.

 

2. Finn kilder til glede

Å nyte tilværelsen og dele gode stunder får oss til å føle oss bra og gjør oss sterkere. Vi blir også mer kreative og det blir lettere å lære nye ting.

Gjør slik:
Velg ut noe som du synes er moro og blir glad av å gjøre. Noe som du gleder deg over og som kanskje gir deg en flow-følelse. Sørg for å ha det litt gøy hver dag.

 

3. Omgås med folk

Å være med venner gir deg styrke. Omgi deg med folk du liker, da blir det lettere å takle motganger. Akkurat der og da kan det føles ut som at du bare vil låse deg inne og være i fred, men da er det risiko for at hver dag blir en slik dag til slutt.

Gjør slik:
Ring en venn. Hvis du ikke har tid til å treffes, snakk på telefonen. Prøv også å finne tidsluker i kalenderen. Kanskje dere kan spise frokost sammen, eller ha en treningsdate?

 

4. Beveg deg

Å holde kroppen i gang hjelper også mentalt. Selv om du bare vil dra et teppe over hodet og sove, sove, sove, kan det være trening du trenger. Og trening trenger ikke å bety en hard økt på treningsstudioet, det kan være mosjon i hverdagen.

Gjør slik:
Hvis du ikke har tid eller lyst til å trene en spesiell idrett, utnytt alle mulighetene i hverdagen til mosjon. Det kan være å ta trappene i stedet for heisen, å gå en tur i lunsjpausen eller å sykle til jobben. Hvis du har lang vei til jobben, parker et stykke unna eller hopp av bussen en holdeplass tidligere og gå det siste stykket.

 

Se disse knepene som en hjelp på veien til en koseligere høst. Du må ikke følge de til punkt og prikke, men velg de som føles bra for deg. Det viktigste av alt er å komme i gang med en ny vane som passer for deg og som gir deg styrke når høstmørket kryper over oss. Det kan være å omgås mer med venner, komme i gang med treningen, å se på morsomme klipp på YouTube mens du spiser frokost – uansett hva det er, sørg for å gjøre det til en vane. Gjør det i samme sammenheng og omtrent på samme tid hver dag.