Begrepet Fysisk Aktivitet

Fysisk aktivitet er definert som enhver kroppslig bevegelse skapt av skjelettmusklene som øker energiforbruket over hvilemetabolismen.

Begrepet "fysisk aktivitet" vil imidlertid generelt referere til kroppslige bevegelser som forbedrer helsen. Kroppslig bevegelse kan deles inn i to kategorier:

 

1.
Lett aktivitet i det daglige liv. Slik som å stå, gå sakte og løfte lette objekter. Folk som bare gjør lett aktivitet anses å være «inaktive». De kan gjøre svært korte økter med moderat - eller høyintensiv aktivitet, som for eksempel å gå noen etasjer i trapper, men disse øktene varer ikke lenge nok til å bidra til oppfylle de anbefalingene for fysisk aktivitet.

Hvis du vil øke ditt opprinnelige nivå av lett aktivitet er det likevel fornuftig av flere grunner:

  • Det brenner kalorier og aktiverer fettforbrenningssystemet, noe som kan hjelpe med å opprettholde en sunn kroppsvekt.
  • Noen aktiviteter er vektbærende og kan opprettholde beinvevet.
  • Korte episoder av aktivitet er passende for folk som var inaktiv, og har begynt å gradvis øke graden av aktivitet, og for eldre voksne der aktiviteten kan være begrenset av kroniske tilstander. 


2.
Helsefremmende fysisk aktivitet er aktivitet som produserer helsefordeler. Rask gange, dans, løfte vekter, og å utøve yoga er alle eksempler på fysisk aktivitet. Det som disse aktivitetsformene har til felles er at de er moderat-intensive (svett og lett andpusten).

 

Statens Helsedirektoratets anbefalinger i forhold til helse er fysisk aktivitet med moderat eller høy intensitet i minimum 30 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder i løpet av dagen, for eksempel i bolker med 10 minutters varighet.

De amerikanske anbefalingene legger til styrketrening for de store muskelgruppene minst 2 ganger i uka.

Disse helsemessige fordeler av fysisk aktivitet er ikke de eneste grunnene til hvorfor folk er aktive. Fysisk aktivitet gir folk en sjanse til å ha det gøy, være med venner og familie, kan nytes utendørs, forbedre personlig utseende og forbedre egnethet, slik at de kan delta i mer intensiv fysisk aktiviteter eller sportsbegivenheter.